תמונות אומנות לא צנועות לנשים

השאלה:

אני לומדת במגמת אומנות באולפנא. במסגרת שיעורי האמנות
עלינו ללמוד תמונות עירום רבות, ורציתי לשאול מה דעת ההלכה
בנושא.

 

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

מכיון שאת לומדת באולפנה יש להניח שהנושא כבר הועלה ע"י ההנהלה
והצוות החינוכי. וייתכן שהאולפנה קיבלה הדרכה תורנית בנושא זה. לכן
עליך לברר אם אמנם ניתנה הדרכה זו ואם היא מיושמת. ואם היתה
חריגה מההדרכה שניתנה יש צורך להעמיד דברים על מקומם. דברי
יהיו אפוא על דעתי בלבד ואין הם מחייבים את האולפנה, אם נאמר לה
אחר. אין ספק שהעירום הוא פסול ומגונה. יש באמנות יצירות רבות
ויפות בלעדיו. נכון שהוא תופס מקום גדול, לצערנו, באמנות. אולם
אנו שוללים אמנות זו. יש צורך אולי לדעת על קיומה של התופעה ויש
גם להתחקות על שורשיה. על מנת להסתייג ממנה. מה ראו האמנים
להיטפל דווקא למוטיב זה? אך לשם כך אין צורך להתבונן בוריאציות
רבות של הנושא. די בידיעה כללית שלו ובשלילתו. העיסוק המרובה
בנושא פסול. אמנם אשה אינה מוזהרת על ראיית עירום של אשה
אחרת, אך יש כאן "הרחק מן הכיעור" ויש חשש להשפעה שלילית של
לגיטימציה של התופעה ושל הקהיית חושי הצניעות המחייבים טיפוח
עדין. כנשים עליכן להתקומם נגד הפיכתכן למודל לאמנים המתייחסים
אל גופכן במקום לאישיותכן, המסלפים את האסטטי האמתי המעלה את
רוח האדם, לגסות, להשפלה ולהדרדרות של רוח האדם. רק השבת
קראנו בתורה את פרשת נוח והעירום. חם הוא שהתייחס לתופעה כאל
משהו "אסטטי" וראה בו מודל לאמנות. שם ויפת כיסו את אביהם ואת
ערות אביהם לא ראו. לדעתי במקום שחם יהיה עבד עבדים לאחיו,
הוא הופך לאבותיהם וזאת בשם "האמנות הצרופה" כביכול ובשם עוד
מליצות נבובות שהתרבות החמית משתמשת בהן. תביעי את מחאתך
כאישה, כאדם, וכיהודיה בעלת טעם אסטטי מעודן, ותימנעי, מללמוד
ולהיבחן על מוטיבים אלו.

 

 

 

toraland whatsapp