התשובה
שלום וברכת ד´
אתה צודק בכל דבריך, אינני מכיר את הדברים, אולם לפי התאור שלך הרי שהדברים מזעזעים, וכידוע היום כל השאיפה של האדם היא גופו ולא מהותו הפנימית והרוחנית, ובודאי שלא הרוח של האומה הישראלית. זאת היא טעות המערב והגיגיה המעוותים, כך שכל מה שתספר יכול להתקבל. ואמנם העוות הוא גדול. אולם אפילו עוות גדול איננו פוגם ביסודי האמונה, שהרי ישנם תקופות ומשברים שאותם צריכים לעבור, ועל כן הנני רואה בכך תקופה רעה בהשקפת האומה הישראלית (שהיא מקרינה על כל שאר הדברים, כגון ארץ ישראל, תורת ישראל ועם ישראל). אולם ברור שבעוד מספר שנים הכל יכירו בטעות הזאת, ועם ישראל יתעורר פתאום, ומה שאתה רואה היום הם יראו עוד מספר שנים, ולצערנו אחר שנשלם על כך מחיר רוחני קשה ביותר. אולם ברור שתהא התעוררות והכרה שהדרך המערבית הזאת, תאוות הבשר היא כשלון אחד חמור.
אנו צריכים להעמיק במה שאפשר ולנתח את הנקודות הללו, שהארת במכתבך, על ההבדל בין השקפת היהדות האמיתית ובין ההשקפה המערבית הקלוקלת. ועלינו להכין את הרקע לנסות ולשנות בעם ישראל את הדרך, אולם אם אתה שואל על מעשה פנחס, נראה לי שאין כאן אפשרות למעשה זה, שהרי בזמן פנחס לאחר מעשהו העם הכיר בטעות, ושהכל היה בעצת בלעם הרשע, שבא להכשיל את ישראל, וקודם המעשה בלעם עצמו אמר מה טובו אהליך יעקב, משכנותיך ישראל, שראה שאת פתחיהם שאינם מכוונים זה כנגד זה, א"כ עם ישראל היה במצב טוב מבחינהת הצניעות, אלא שבלעם נתן עצה חד פעמית, ישראל נכשלו ופנחס העמידם על הטעות. אבל כאשר עם ישראל כולו במצב גרוע, ואיננו מכיר כלל את מושג הפתחים ושמירתם, ואיש את אשת רעהו טמאהו, אין כאן מקרה חד פעמי אלא השקפה, כאן לא יעזרו מעשים חד פעמיים, צריך להכין תשתית רוחנית שהיא תוכל לשנות את קו החשיבה העקרוני, ואז אי"ה נחזור להיות "קריה נאמנה".
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון