שמירת נגיעה

השאלה: שלום הרב!
שכן שלי ואני היינו ממש בקשר טוב וקרוב והיינו מדברים המון (בין השאר על שמירת נגיעה, המון על שמירת נגיעה...) ועכשיו אנחנו חברים (אני שומרת נגיעה ואין לו ברירה אז גם הוא שומר כי הוא לא יכול לגעת בי..) הוא כל הזמן אומר שאין מקור בתורה עצמה לשמירת נגיעה, אלא, שרבנים עשו הלכות של שמירת נגיעה וכו´ כדי שיהיו חיי נישואין יותר בריאים וטובים ושה"תירוץ" של שמירת נגיעה הוא בגלל הנידה וזה לא תירוץ מספיק טוב בשבילו... אז רציתי לשאול אם באמת אין מקור בתורה לשמירת נגיעה מה שלא נראה לי הגיוני כי רבנים לא ימציאו סתם הלכות בלי בסיס (והתורה היא הבסיס להכל) אז אם יש פסוק או משהו בתורה שאומר על שמירת נגיעה אני ישמח אם תתן לי אותו בבקשה עם קצת פירוט יותר שכלי ופחות עובדתי של "נעשה ונשמע". (ד"א אם זה משנה אנחנו בסביבות גיל 16)
תודה רבה ויום טוב!

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/4/2013 1:10:02 PM
בס"ד

שלום וברכת ד´

איסור נגיעה בפנויה לדעת הגמ´ ׁ(שבת יג ע"ב), רמב"ם (איסורי ביאה פכ"ד):
"כל הבא על ערוה מן העריות דרך איברים או שחבק ונשק דרך תאוה ונהנה בקרוב בשר הרי זה לוקה מן התורה, שנאמר לבלתי עשות מחקות התועבות וגו´´ ונאמר לא תקרבו לגלות ערוה, כלומר לא תקרבו לדברים המביאין לידי גילוי ערוה" (הי"ד החזקה, הלכות איסורי ביאה, פרק כ"ה הלכה א´´).
ועיין עוד שאפילו בלא חיבה לדעת הרמב"ם יש איסור של תורה (עיין שו"ע אבה"ע סי´ כ), אמנם הרמב"ן חולק וסובר שהאיסור בלא חיבה הוא רק מדרבנן. השו"ע לא התיר לבעל אפילו לבדוק דופק של אשתו החולה. משמע מכאן שאפילו במקום חולי לא הקל מכיוון שלדעתו נגיעה ללא חיבה היא דאורייתא כדעת הרמב"ם שלוקים על כל קירבה.
כשיטת הרמב"ם שאיסור נגיעה מהתורה,כתבו:
סמ"ג, חינוך, טור, לבוש, מאירי, ראב"ד בתו"כ, ריטבא, רן, רבינו יונה באגרת התשובה יום ב, ועוד ראשונים ואחרונים.
עד כאן דנו על נגיעה בלא חיבה, כפי שיש לפעמים נתינת יד לשלום אולם נגיעה כשהיא באה בין חברים ולא כעבודה וכדו´, היא נגיעה של חיבה שבה הכל מודים שאסורה ולרוב הפסוקים האיסור של תורה.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

toraland whatsapp