תורה ובית?

השאלה: כבוד הרב שלום וברכה, יש נושא שככה מטריד אותי מתחילת הנישואין שלנו.
אנחנו נשואים ברוך ד´ 4 שנים יש לנו 2 בנות מתוקות, סה"כ הזוגיות שלנו מאוד טובה,ברוך ד´ מודה יום יום לאלוקים על חסדיו. במהלך החיים השוטפים יש סיטואציות שאני ממש מתלבטת אם אני פועלת נכון או לא. לדג´ אנחנו גרים באזור הדרום שו יש מידי פעם קאסמים, השבוע הוכרז שאין מסגרות בעקבות המצב נשארתי עם שתי בנותיי בבית ( 2, 4 חודשים), הבנות במהלך השבוע לא הרגישו טוב היה להן חום גבוה, בבוקר החלטתי לקחת אותן למרפאה בעקבות המצב ההתניידות עם שתי בנות מעט מסוכנת וקשה. בעלי החליט שהוא הולך לישיבה. פה מתחילה הדילמה שלי אני ממש כעסתי ואמרתי שאני לא יכולה להיסתדר לבד עם 2 הבנות ושהוא יצטרך להגיע באיחור לישבה (בערך בשעה 12). הבעיה שמצד אחד אני מרגישה שזוהי מחוייבותו לסייע ולתת יד מצד שני אני מרגישה רע שאני כל פעם כביכול מחבלת בלימוד התורה. אני יודעת שמשום מה אני תמיד מוצאת תירוצים והתנגדויות לחברותות של בעלי ויציאה לישיבה, אבל ייתכן שזה פשוט כי אני מרגישה תמיד במין מלחמה על מקומו ומקום משפחתי כנגד לימוד התורה. השאלה איך מוצאים את דרך הביינים אשמח לשמוע את דעתך האם אני טועה, ואני אמורה לנסות להיסתדר לבד הכל בשביל לימוד התורה של בעלי? האם לימוד התורה לא כולל בתוכו רצון אישתך? גידול הילדים וכד´? זה לא קיום התורה. האם זה פחות חושב מלימודה. אני מקווה שחלילה אני לא נשמעת "כופרת" מאוד חשוב לי לימוד התורה של בעלי בגלל זה החלטנו שהוא יימשיך בישיבה אבל לפעמים אני מרגישה שזה נעשה בכל מחיר אשמח לשמוע את דעת הרב בעניין.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/4/2013 3:17:04 PM
בס"ד

שלום וברכת ד´


אין כאן שאלה של כפירה וכדו´, יש כאן צורך בבירור מעמיק של שניכם יחד ביחס של תורה ובית. באופן עקרוני כל אדם יוצא בשלב מסויים לעסוק ב"דרך ארץ", בגלל הצורך לגדל ילדים משפחה ולתת לתלמידים ממה שספגו ולמדו (מלבד גדולי הגדולים שהם מיוחדים ביותר). השאלה היא תמיד מתי יוצא אדם לפעולתו. כמו כן יש הרבה זמנים שאדם לא לומד תורה בחברותות (כגון: שבתות, חגים, מצוות עוברות וכדו), ברור שעזרה לאשה היא מצווה שאיננה יכולה להעשות על ידי אחרים, ועל כן כמו כל מצווה שאדם מבטל תורה בעבורה (שמחת חתן וכלה, לווית המת וכדו´) מכיוון שאיננה יכולה להעשות על ידי אחרים, כן גם גמילות חסד עם האשה זו מצווה שאיננה יכולה להעשות על ידי אחרים והבעל חייב וצריך לבטל תורה בעבורה. אלא שהשאלה האם זו צורך או פינוק, וכאן השאלה היא של היחס, דהיינו יש נשים שהן חזקות במיוחד ויכולות לעשות הכל לבד, ועל כן איננן צריכות לעזרת הבעל, ויש נשים שהן חלושות שצריכות מאד את עזרת האיש שלהן. כל אישה צריכה לגלות את מהותה הפנימית וגם על הבעל לדעת מהי אשתו האם היא כל יכולה או לא, ובתאום הדברים הוא צריך לפנות זמן מהלימוד. אבל לאחר שהכל נעשה באמת ובאמונה.
על כן הדרך היא להגיע לברור הזה ביחד, ולנסות כמה שאפשר יותר להגדיר עד כמה האשה יכולה לעשות לבד, ובאלו דברים איננה יכולה לעשות לבד וזקוקה לעזרת האיש. אני ראיתי גדולי ישראל ממש, שהיו מנקים את הבית כשהדבר נדרש, או שעשו קניות בשווקים. ורבא מלח שיבוטא, ועוד שהיו משתתפים פעילים בעזרה לאשה, ובייחוד כשיש איזה חולי או חולשה.

הדברים קצרים, ואי אפשר להאריך במכתב קצר, כדאי מאד לפנות לאדם שיש לו הבנה בענייני זוגיות וגם מקובל על בעל כת"ח גדול.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp