לכבוד הרב עמיחי

השאלה: תשובתך לשאלת ניקיון הבית בתשעה באב התמיהה אותי. ידוע שהספרדים נוהגים לנקות את הבית אז כיצד אתה כותב שמוטב לא לעשות כן?
זו נראית לי תשובה חסרת כבוד למסורת הספרדית וכן תשובה לא מלומדת
אשמח לתגובתך
יעל

להלן אחד המקורות
הרב מרדכי כהן בספרו נרות שבת

יד מנהג אחינו ספרדים לנקות ולסייד ולסדר את הבית בתשעה באב אחר הצהרים, לייפותו ולקשטו לקראת משיה צדקנו.וכתב אחד מן הראשונים: ״אך מנהג קדום הוא שהנשים רוחצות ראשן מן המנחה ולמעלה, והזקנים הראשונים ז״ל שהנהיגו זה לטובה
נתכוונו, ועשו סמך לדבר זה על מה שאמרו בהגדה כי המשיח נולד ביום תשעה־באב. וכמו שעשינו זכר לחודבן ואבילות. כן צריך לעשות זכר לגואל ולמנהם. כדי שלא יתיאשו מן הגאולה. וזה
האות לא הוצרך רק לנשים ולכיוצא בהן. שהם חלושי כח. אבל אנו כולנו מאמינים ובטוחים בנחמות הכתובות שנויות ומשולשות בספרי הנביאים. אבל הנשים שאינן יודעות ספד צריכות חיזוק כללו של דבר : "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה"

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/2/2013 10:21:59 PM
בס"ד

שלום וברכת ד´

אני נקטתי בלשון "יש בכך תחילת נחמה, אולם ראוי למי שלא נהג במנהג זה שלא ינהג בו". לא כתבתי לבטלו אלא למי שלא נהג שלא ינהג כן.
הפוסקים הספרדים המקוריים התייחסו למנהג הזה כפי שכתב הכף החיים (סי´ תקנט אות עו) "דמזה הטעם לא מיחו חכמים על רבות בנות דאחר חצות מתעסקות בכל כוחן לכבד הבית ולתקן המטות וכיוצא מתיקוני הבית וזה מנהג קדום בערי איטליא לשנים ויען שדעתן קצרה וחלושי אמונה אדרבא חיזקו ידיהם לקבוע אמונת הגאולה ולא יתיאשו ח"ו, ברכי יוסף אות ז". זוהיא העמדה של הפוסקים הספרדים למי שכבר נהגה בכך וגם זה היה צריך למחות אלא למצב הדור לא מיחו, שהרי ברור שמנהג זה הוא כנגד ההלכה שאין להסיח את הדעת מהאבלות כל היום. ואסור ללמוד תורה כל היום, וכן אין להסיח את הדעת בנקיונות, אולם מי שנהגה בכך אפשר להניחה על מנהגה שהרי מבואר למי נוסד המנהג. בכל אופן ברור שמי שלא נהג לא ינהג, והוא המנהג הספרדי הטהור והיפה לא להסיח את הדעת מהאבלות, אולם מי שנהג בכך מסיבות מסוימות אין מוחים בידו.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp