תרומות ומעשרות על לימונים ספק שישית שהופרשו מכמות חסרה

השאלה: שאלה מורכבת ממספר חלקים- נקטפו מספר מועט של לימונים צהובים לאחר חג שבועות. לא היו בשימוש כחודש. נאמר שהם פירות שישית. עושרו בערב שבת. היה ספק אם נלקחה הכמות המתאימה. הפירות הושמו בצד ללא שימוש. לא חושב שרלוונטי במקרה המדובר להישאל על המעשרות. בשביל לעשר הלימון נחתך בסכין. 1. האם זה נכון שפירות בזמן זה הם פירות שישית? 2. אם יש ספק אם נלקחה כמות מתאימה ונאמר הנוסח המקובל וקשה להישאל על המעשרות ההפרשה חלה בדיעבד? 3. אם זה בדיעבד לא חל. האם כדאי לזרוק את הפירות. מדובר ב4 פירות סה"כ ומה דין הסכין? 4. בלי קשר למקרה הספיציפי הזה, האם אפשרי להישאל על המעשרות למנוי בבית האוצר שלכם?

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | י"ד תמוז תשפ"ב 16:33

ב"ה

שלום רב וברכת ה' עליכם

בתשובה לשאלותיך:

א. באופן פשוט לימון צהוב בגודל רגיל שנקטף בחודש סיוון, כפי הנראה התחיל לגדול אחרי ראש השנה, ולכן הוא קדוש בקדושת שביעית ופטור מתרומות ומעשרות. אלא אם כן הוא נקטף כשהוא גדול מאוד שיתכן שהתחיל לגדול בששית ואז צריך לעשר אותו בברכה.

ב. אם הפרשת לימונים מחמת הספק וממילא קראת שם למעשר ראשון בכמות הראויה אלא בכמות חסרה. אזי במקרה זה עדיף להפריש על הפירות מלימונים שחייבים בהפרשה.

ג. במידה ואין בנמצא לימונים במצב הלכתי זה (פירות שישית) ניתן להפריש מהתערובת עצמה כיוון שאם היא לא מתוקנת ואין בנמצא פירות שישית, אז כל הפירות נחשבים כ"חיוב" כיוון שבמצב כזה הם  אסורים באכילה.

ד. במקרה שחתכו פירות חריפים או חמוצים של טבל בסכין, מכוונים בשעת ההפרשה לתקן גם את מה שבלוע בסכין. ואף שכבר עברו כ"ד שעות והסכין אינו בין יומו, ניתן לעשות כן גם בטעם קלוש, כי יש פוסקים המקילים יותר וסוברים שטעם הטבל פוקע אחרי שעברו כ"ד שעות והוא נעשה נותן טעם לפגם.

ה. לענ"ד למנויי בית האוצר דרך זו של הפרשה שניה עדיפה מאשר להישאל על ההפרשה, כיוון שאי אפשר להישאל על הפרשה אם פירות המעשר כבר הגיעו לבבעלות הלוי, גם אם באופן פיזי הם לא הגיעו לידו.


בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב

toraland whatsapp