תרומות ומעשרות מענבים שמוכנסים דרך החלון

השאלה:

שלום וברכה לרב לא הצלחתי בפלאפון אז בדוא"ל.. אני גר בדימונה בקומה שניה ומגדל נענע בעציץ נקוב המונח על מגש אטום ותלוי מבעד לחלון מבחוץ תחת כיפת השמיים. האם אני צריך להפריש תו"מ? עם ברכה? האם העובדה שאני מכניס את הנענע הנקטפת רק דרך החלון משנה את הדין? תודה רבה. עמיצור אוחנה

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | ה' אלול תשע"ז 15:23

ב"ה ה' אלול ה'תשע"ז

לכבוד

עמיצור אוחנה

שלום וברכה וכל טוב

בתשובה לשאלתך,


בירקות שרגילים לאכול אותם, אם הם גדלים בתוך עציץ שאינו נקוב תחת כיפת השמים אך מוכנסים הביתה ישירות דרך החלון צריך להפריש מהם תרומות ומעשרות, אך לומר את נוסח ההפרשה ללא ברכה. אך אם הם היו נכנסים דרך הפתח צריך להפריש מהם בברכה.

אולם לגבי הנענע רק אם מגדלים אותה לשם למאכל, אז דינה כמו ירקות אחרים, שרק בהכנסה דרך החלון צריך להפריש בלא ברכה. אך אם מגדלים אותה לשם חליטה במים בלבד, בכל צורת הכנסה צריך להפריש בלא ברכה.

 

לביאור הדברים: בגמ' (ב"מ פח ע"א, פסחים ט ע"ב) נאמר שתבואה שהוכנסה לבית לא באופן הרגיל, דרך הדלת, אלא דרך החלון וכדו' פטורה מהפרשת תרו"מ (הל' מעשר פ"ד ה"א ובשו"ע יו"ד סי' שלא סעי' פג). לדעת חלק מהמפרשים פטור זה הוא מוחלט (ר"ן פסחים ט ע"ב ד"ה איבעית אימא בפירוש א', רבינו אפרים תוס' מנחות סז ע"ב ד"ה כדי), אולם יש מפרשים שלדעתם הפטור הוא רק אם הירקות יוכנסו מהחלון וייאכלו אכילת עראי, או יינתנו

לבעלי חיים וכדו'. אך במקרה שרוצים לאוכלם אכילת קבע (כגון: כשמדובר בכמות גדולה של ירקות, או לצורך להכין סלט, או תבשיל ירקות וכדו') הם יהיו חייבים בהפרשת תרו"מ. כך הם דברי רש"י (פסחים שם) ותוס' (מנחות סז ע"ב ד"ה כי), וכן משמע מלשון הרמב"ם (הל' מעשר פ"ד ה"א), ועי' מהר"י קורקוס (הל' מעשר פ"ג ה"ו) ובהרחבה: דרך אמונה (שם שם ס"ק סד). לכן, למעשה חובה להפריש מהירקות תרו"מ מיד לאחר הכנסתם דרך החלון, כי המציאות של אכילת קבע היא שכיחה. אך צריך לומר את נוסח הפרשה ללא ברכה, מחמת המחלוקת הנ"ל ומשום ספק ברכות להקל.

כמובן, שההבדל אם מכניסים דרך הפתח או דרך החלון קיים רק לגבי ירקות שקיימת חובת הפרשת תרו"מ באופן בסיסי, אלא שאם הכניסו אותם לא באופן הרגיל, אזי למעשה מפרישים ללא ברכה.

אולם לגבי נענע - במקרים מסויימים דינה כירק רגיל - אם מגדלים אותה לצורך מאכל בסלט, כפי שיש שרגילים לעשות כך, אז אם מכניסים אותה דרך הפתח הרגיל מפרישים בברכה, ואם דרך החלון מפרישים ללא ברכה.

אולם אם מדובר בנענע שמיועדת רק לחליטה במים ולא למאכל, אף שבוודאי ראוי להחמיר להפריש ממנה תרומות ומעשרות, אך בכל מקרה אין לברך על ההפרשה גם אם מכניס את העלים דרך פתח הבית, כיוון שלדעת הרבה פוסקים היא פטורה מהפרשה לגמרי - ולכן מחמת ספק ברכות - יש להפריש אך לומר את הנוסח ללא ברכה.

בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב

toraland whatsapp