שיעור תרומה גדולה, הפרשה על פרי לא בשל, אבוקדו

השאלה:

שלום לכת"ר.

א. האם עפ"י הנוסח של הפרשת תרומות ומעשרות מפירות שהם טבל ניתן ללמוד שצריך להפריש תרומה גדולה ללא שיעור ובנוסף מעשר ראשון ללוי ומתוכו תרומת מעשר לכהן ומעשר שני שיחולל?

דהיינו בחשוב פשוט צריך להפריש עשירית ומשהו מפרו הטבל, כאשר מתוך העשירית יופרש לכהן עשירית (כלומר מאית מכל הפרות) ועוד המשהו. 99 המאיות האחרות (קרוב לעשירית מהטבל) יועברו ללוי.
ב. האם אפשר להפריש תרומות ומעשרות על פרי לא בשל בין אם הוא בוסר ונקטף טרם זמנו, בין אם הגיע לגודלו הטבעי אלא שהוא קשה ואי אפשר לאכלו בצורתו? האם יש הבדל הלכתי בין שני המופעים של הפרי?
ג. כאשר מפריש תרומות ומעשרות על אבוקדו קשה שאי אפשר לאכלו (5 יחידות שכולן קשות), כיצד יעשה על מנת שיוכל לאכול את האבוקדו ממנו הופרש המעשר, ללא חשש לבטנו? האם יכול לברך ולהפריש אבוקדו אחד בשלמותו לתוך שקית נפרדת, ומעתה כל אבוקדו שמבשיל יאכל ללא חשש ואילו את האבוקדו שבשקית, יפריש ממנו יותר מעשירית לכשיבשיל, ויאכל גם ממנו?

ד. האבוקדו והאבוקדו שממנו יופרש המעשר על כולם, והוא בשקית נפרדת, וכולם בהמתנה להבשלה, באה אשתו להכין כריכים למשפחה ובדקה את בשלות חמשת האבוקדו ותוך כך הוציאה את כולם מהשקית והניחה אותם על השולחן, ומעתה לא נודע איזהו האבוקדו ממנו יופרש המעשר?

האם נעשה הכל מדומע שהרי ההפרשה עצמה היא יותר מאחד ממאה?

האם האיסור על התערובת הוא מדאורייתא או מדרבנן ואפשר להרבות ולהתיר?

האם ניתן להיעזר בהגיון או ידע כגון, ידוע שהאבוקדו שהוקצה בשקית, נקטף כשבוע לפני האחרים ולכן סביר שהוא יבשיל ראשון וכך יזוהה?

תודה רבה!!!

התשובה

הרב יעקב אריאל |

א. לא הצלחתי להבין את תיאורך, צריך להפריש משהו לתרומה גדולה, עשירית מהנשאר למעשר ראשון מתוך עשירית זו עשירית להפריש לתרומת מעשר ועוד עשירית מהנותר למעשר שני או למעשר עני. 

ב. אם הפרי הגיע לגודל קרוב למלא ניתן להפריש ממנו ועליו אפילו אם אינו ראוי לאכילה עדיין.
ג. ניתן לחתוך את החלק של תרומה גדולה ותרומת מעשר והאבוקדו יבשיל כשהוא חתוך.
ד. אין צורך ליצור מדומע. יפריש על כולם כשהם קשים ואת החלק של תרומה גדולה ותרומת מעשר ישם בשקית ויקבור/יניח במיכל זבל. מן השאר יפריש את שאר המעשרות כמנהגו.

toraland whatsapp