התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
זו מחלוקת ראשונים (רמב"ם, ראב"ד) ועל כן יש להשאל בפני שלשה אנשים על המעשרות שעשית, ולאחר מכן יש להפריש מחדש כדין.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
לכבוד הרב יהודה עמיחי שליט"א
ברצוני לשאול על מי שהפריש למעשר ראשון פחות מעשירית. מה הדין?
מצד אחד רואה אני בדברי הרמב"ם [מעשרות א טו] וכן בדברי השו"ע [שלא עז] והש"ך [שלא קד] שלא חל המעשר, והפרות טבל (אלא שיש לעשר בנפרד את הפרות שלקח למעשר). ומקורם מן המשנה בתרומות [ד א] על פי פירוש הרמב"ם שם. ומאידך, רואה אני בדברי הקיצוש"ע בהלכות מצות התלויות בארץ [פרק ה’ כה-כו] שהמעשרות חלו אלא שהפירות מקולקלים. ולכאורה כך מפורש בתוספתא שהממעט במעשרות פירותיו מקולקלין ומעשרותיו מתוקנים. וכן נראה בפירוש הר"ש והרא"ש [במשנה תרומות ד א] שגם אם הפריש חלק מן המעשר, המעשר חל, אלא שיש להפריש עוד.
על כן לא ברור לי מה הדין בזה, והאם הדבר תלוי האם התכוון להפריש את כל המעשר או להמשיך להפריש.
בס"ד
שלום וברכת ד'
זו מחלוקת ראשונים (רמב"ם, ראב"ד) ועל כן יש להשאל בפני שלשה אנשים על המעשרות שעשית, ולאחר מכן יש להפריש מחדש כדין.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון