התשובה
בס"ד
שלום וברכה
המשמעות של רוב יושביה עליה הוא בייחוד לענין תרו"מ. בשאר הדברים שמיטה ויובל יש עוד תנאים כגון: שכל שבט מכיר נחלתו, וכן שמירת היובל לפי ההקש בין שביעית ויובל. על כן עיקר הדיון שיעלה הוא לעניין רוב יושביה עליה שלשיטת הרמב"ם (וכך אנו פוסקים) הוא גורם שתרו"מ הם מדרבנן ואם יהיו רוב ישראל בארץ, יש דעות שיהיה חיוב מדאוריתא. אבל גם בשאלה זו יש רבים שחלוקים וסוברים שצריך שיהיו רוב יושביה בשעה שעלו לארץ (בימי עזרא) ורוב לאחר מכן לא מועיל, כמו כן יש שמזקיקים עוד פעולה של קידוש בארץ על מנת להתחייב בתרו"מ מדאורייתא. ויש עוד ספקות הלכתיים בנושא. אבל בודאי שכשאר יהיו רוב יושביה עליה, ההקפדה על תרו"מ תהיה מחוייבת יותר, ולא יוכלו להקל בספקות שונים שכיום מוגדרים כספק דרבנן לקולא.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ