התשובה
א. גמר המלאכה של ייצור היין הוא לאחר הסינון. אם אתה רגיל לסנן את היין רק לאחר העברתו לבקבוקים הקטנים חובת ההפרשה חלה לאחר העברה לבקבוקים הקטנים. אם הסינון היה לפני כן (לפני העברתו לבקבוק הגדול) חובת ההפרשה תהיה בבקבוק הגדול.
ב. הדגש המיוחד על הפרשת תרו"מ מיין הוא, שבעת ההפרשה יתכוון לתקן גם את יין הטבל שנבלע בכלים כתוצאה מהשהייה הממושכת בתוכם.
ג. בנוסחאות הפרשה שהובאו בפוסקים לא צויין מיקום המעשרות, עפ"י "צפונו" או "דרומו". למעשה, בצורת ההפרשה הנעשית כיום, ניתן לציין את מיקום המעשרות: "למעלה" "למטה" כפי הנוסח שנדפס על ידי מכון התורה והארץ, כשרצוי להקפיד שהבקבוקים יהיו מונחים בזמן ההפרשה במקום יציב בלא תזוזה של היין.
ד. קיים איסור לפדות מעשר שני טהור בירושלים שבין החומות גם בזמנינו. לעומת זאת מעשר שני שנטמא מותר לפדותו בירושלים, אך אסור לטמאו בצורה יזומה על מנת לפדותו שם. הפתרון המעשי כפי שכתבו הפוסקים, שבזה"ז מותר לטמא פירות טבל מחשש תקלה. לכן, יש לגעת ביין קודם ההפרשה על מנת שייטמא בעודו טבל, ולאחר ההפרשה ניתן יהיה לפדות את המעשר שני, גם בירושלים שבין החומות.
בברכת התורה והארץ,
הרב אהוד אחיטוב