ערלה ותרומות ומעשרות בחניון משותף

השאלה:

אני ועד הבית, נבחרתי על עי הדיירים. אני מטפלת בכל מה שקשור לבניין ומחוצה לו. יש לבניין שלנו חניון משותף לעוד בניינים עקרתי את העצים שהקבלן שתל מכיוון שהיו חולים ועם המון מזיקים במקומם שתלתי עצי פירות טרופים. אציין שהעצים הם עצים בוגרים בני 4 שנים כלומר עברו את העורלה השאלות שלי הם: 1. האם זה נחשב הפקר למרות שלא הבאתי 3 עדים בעת השתילה? 2. האם הפירות מותרים לאכילה? 3. האם צריך תרומות ומעשרות? 4. האם מותר להכניס הביתה או שמותר רק לאכול ליד העץ? 5. האם עדין אפשר להצהיר עליהם ״הפקר״? הדיירים הגנן ובעלי מעודכנים בזמן אמת בכל שלב דרך התמונות סרטון והודעות ששלחתי בקבוצת וואטסאפ של הדיירים 6. האם זו גם דרך דרך שאפשר לעשות עליהם הפקר בדיעבד? אשמח לתשובה

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | י"ט מנחם-אב ה'תשפ"ד

שלום וברכה וכל טוב 

בטרם אשיב לשאלותייך החשובות, חשוב להדגיש שעצים בוגרים בני 4 שנים - אין הכרח שהם עברו את שנות הערלה, כי לעתים צריך למנות שנות ערלה מחדש בגינה. לכן אם שתלת את העצים לפני ארבע שנים, אכן הם כבר לא חייבים בערלהאך אם קנית מהמשתלה בשנה שנתיים האחרונות עצים בוגרים בני 4 שנים, יתכן כאמור שהם עדיין אסורים באכילה, כדין פירות ערלה. הדבר יתכן במקרה שהם גדלו במשתלה ללא פיקוח ערלה על ידי גוף כשרות מוסמך, או אף אם הם גדלו תחת פיקוח אך גוש האדמה התפורר בשתילה בגינה שלך. כי בשני מקרים אלו נפסק שצריך למנות שנות ערלה מחדש מהשתילה אצלכם.

לכן, אנחנו נתייחס למקרה בהנחה שהעצים אכן נשתלו אצלכם בגינה ומאז כבר עברו עליהם שנות ערלה והם עתה בשנה הרביעית לנטיעתם. במקרה כזה צריך לפדות נטע רבעי בלא ברכה, מותרים באכילה, ומתוך כך נתייחס לשאר השאלות:

  1. חניון משותף לכמה בניינים אינו הפקר, אלא אם כן הוא פרוץ לכולם - במקרה של ספק - הייתי מציע להפריש תרומות ומעשרות ללא ברכה.

  2. הפירות מותרים באכילה - רק אם עברו עליהם שנות עורלה בגינתך - או אם גדלו במשתלה תחת פיקוח וגוש האדמה לא התפורר בשתילה - שאז ניתן למנות שנות ערלה מזמן נטיעתו/זריעתו במשתלה.

  3. כאמור בשאלה אחת - בספק להפריש תרומות ומעשרות ללא ברכה.

  4. אם אוכלים בחוץ - גם כאן תלוי מה מעמדו של החניון - אם זה מקום שהיא חצר משותפת ואנשים זרים אינם יכולים להיכנס ללא רשות - ניתן לקטוף בכל פעם פרי בודד ולאכול ממנו ללא הפרשה. אך אם קטפו שני פירות צריך לעשר, במצב כזה אם הכניסו לבית אפילו פרי אחד צריך לעשר. אך זה מקום מופקר, זה פטור מתרומות ומעשרות, אך כאמור במצב של ספק להפריש ללא ברכה.

  5. אפשר להפקיר גם עכשיו את הפירות שעדיין על העץ - אם את חוששת שייכשלו באכילה ללא מעשר - אך גם ניתן להפריש מראש, פרטים על תמצאי באתר של המכון תחת הכותרת - 'נוסח הפרשה מראש'.

בברכת התורה והארץ, אהוד אחיטוב  

toraland whatsapp