נתינת מעשרות מאיזורי חיוב שונים

השאלה: שאלתי לפני מספר ימים- אך הגיע מענה ללא תשובה... (גם באתר...) שלום וברכה. 1. קיבלתי כמות של כמה סוגי פירות הדר הגדלים בכפר מימון. כיצד אני צריך להתייחס לפירות אלו? מדובר בטבל ודאי, שאיזור גידולו בספק. האם לענין מעשר ראשון/ מעשר עני- יש חובה לתת בכגון זה? 2. כמו כן- באופן כללי- בהפרשת טבל ודאי באיזור שאינו בספק-לענין מעשר שני- האם מוסכם בפוסקים בימינו שיש חובה לתת ללוי? וגם אם כן- מה היתרון ב'בית האוצר' על פני נתינה ללוי שכן? תודה רבה! יוסי

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | כ"ב טבת תשע"ז 11:18

ב"ה

שלום וברכה

התשובה נכתבה ונשלחה - אך כנראה אירעה טעות והתשובה נשלחה ללא תוכן. ואשתדל לענות על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון.

א. כאשר חיוב ההפרשה הוא מחמת הספק - אין חובה לתת ללוי מעשר ראשון. כלומר, בכל מצב בו ההפרשה היא בלי ברכה.

ב. באופן עקרוני פשט ההלכה ברמב"ם ובשו"ע יש חיוב נתינת מעשר ראשון ללוי גם בזמן הזה. אמנם החזו"א חידש שמחמת הרמאים אין צורך לתת אך זאת קולא גדולה ועפ"י פשט ההלכה, יש חובה לתת. ישנו על כך מאמר של הרב חיים דוד הלוי זצ"ל באחד משיעוריו האחרונים בכנס של מכון התורה והארץ.

ג. היתרון בנתינה ללוי דרך בית האוצר היא.

א. בנתינה ללוי שכן אתה צריך לאחר כל הפרשה ללכת ללוי שיגביה את פירות המעשר באופן ישיר או באופן עקיף במזכה על ידי אחר, ורק לאחר מכן הוא מחזיר לך את הפירות ואתה משלם לו עבור הפירות או שהוא מוחל לך. ואילו בבית האוצר הנתינה מבוססת על "מכירי לוייה" ובאופן זה הלוי זוכה מידיית בפירות והוא מתקזז עם המנויים בדמי ההלוואה שהם נתנו לו מראש.

ב. בנתינה בהסכם הלוואה מראש כפי שנעשה בבית האוצר חישוב הכסף יכול להיות עפ"י שער הזול, לעומת זאת אם מחשבים את הכסף ונותנים אחר שהפירות הגיעו ללוי - צריך לתת כסף לפי שווה ערך ריאלי.


בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב  

toraland whatsapp