מטבע שחציה מעשר שני וחציה חולין

השאלה: שלום, למדתי היום (בשיעור בבית כנסת שלנו) בבבא מציעא מה. שבית שמאי אוסר החלפה דמי מעשר לזהב: "דב"ש סברי גזרינן שמא ישהה עליותיו דזימנין דלא מלו זוזי בדינרא ולא מסיק. " האם חייבים ל"מלא" את המטבע לפני שלוקחים אותו לירושלים? האם אי אפשר לקחת מטבע שחלקו עדיין חולין? האם דין זה משפיע על דיני על חילול מעשר על מטבע היום? תודה רבה מאיר

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | כ"ו אב תשפ"ד 13:44

ב"ה כ"ו מנחם-אב ה'תשפ"ד


שלום וברכה וכל טוב 


בתשובה לשאלתך, 


אין צורך להמתין מלחלל מטבע של מעשר שני עד שהיא תתמלא.

וכל הדיון בגמ' הוא באומדן דעת של האדם האם הוא יתעכב מלעלות לרגל עד שיהיו לו מטבעות זהב מלאים, כי כאשר מחללים מעשר שני בשוויו - אדם אולי אדם יעדיף להמתין עד שהמטבע תתמלא. ובכך נחלקו ב"ש וב"ה לפי אותה אוקימתא בגמ'. שלפי בית שמאי אסור לחלל כסף על זהב כי הדבר יגרום שאדם ימתין מלעלות לרגל עד שיהיו בידו מספיק זוזים כדי ל'מלא' את הדינר זהב שבידו כדי להעלותה לירושלים- וכך יתעכב מלעלות לרגל, או מלאכול את פירות המעשר בירושלים באותה שנה (לפי הפירושים השונים). ובית הלל אינם חוששים לכך, כי אנו תולים שאף אם לא יהיו לו מספיק זוזים הוא לא יתעכב בשל כך, אלא יעלה את הזוזים לירושלים כמות שהם. אך אין העיכוב שלו נובע ממניעה הלכתית - אלא ממניעים מציאותיים.  ולכן למעשה אם אדם יש לו מטבע שאינה מלאה הוא יכול לחלל את המעשר שיש בה.


בברכת התורה והארץ

שבת שלום ומבורך 

אהוד אחיטוב 

  


toraland whatsapp