חלה מקמח

השאלה: שלום וברכה! אנחנו לשים בצק בכלי שאין בו אלא שליש משיעור חיוב חלה, ועושים כן שלש פעמים. את העיסות אופים בתנור אחת אחר השניה (לא ביחד), ושאלתנו כיצד להפריש חלה? לכאורה, שיעור החיוב הכולל יצטרף אחר האפיה, בשקית שאנו אורזים בה הכל ("סל מצרפן", שלחן ערוך שכה, א). והאם אפשר להפריש (בברכה) כבר מהעיסה הראשונה כשהיא נילושה, למרות ששאר הקמח עדיין קמח בלי מים, על פי האמור בשלחן ערוך בסימן שכז (א-ב), שאפשר להפריש על קמח שרק אחר כך יצטרף לעיסה (בשעת עריכה), אם אומר בלשון תנאי שהחלה תחול רק בעת הצטרפות. אולם, יש חילוק בין נידון השלחן ערוך על הפרשה אף על הקמח שיצטרף בעתיד, כי שם הוא יהיה לאחדים ממש עם הכיכר, ובנידון דידן הצירוף אחר כך הוא יהיה של סל, איני רואה את זה כטעם מכריע, אך שאלתי בפי כיצד לעשות במקרה שלנו. תודה והערכה רבה גדי

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | י"ג אדר תשע"ו 11:14

בס"ד


שלום וברכת ד'


הדיון בשכז הוא כשיש שיעור חלה ומפריש גם על הקמח שיצטרף לאחר מכן, אבל במקום שאין שיעור חלה כלל א"כ צריך שיעור וצריך צרוף כלי. כמו כן השו"ע שכז סעי' ג, כתב שלא לעשות הפרשות אלא עד אחר גמר הלישה, ומדוע ברצונכם לשנות את מה שכתב השו"ע? ובייחוד שלא הבנתי את הצורך שבדבר. 


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 

toraland whatsapp