חיוב מעשרות כשהכניס מיץ לימון דרך החלון

השאלה:

בחצר ביתי גדל עץ לימון, וענפיו מגיעים לחלון הבית. האם אני יכול לקטוף לימון ולסחוט אותו מחוץ לחלון, ואחר כך להכניס הביתה ולהשתמש במיץ הלימון בלא להפריש תרומות ומעשרות?

התשובה

הרב יואל פרידמן | אמונת עתיך 137 (תשפ"ג), עמ' 22

בגמרא (ברכות לה ע"ב) נאמר:

ואמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן משום רבי יהודה ברבי אלעאי: בא וראה שלא כדורות הראשונים דורות האחרונים; דורות הראשונים היו מכניסין פירותיהן דרך טרקסמון - כדי לחייבן במעשר, דורות האחרונים מכניסין פירותיהן דרך גגות דרך חצרות דרך קרפיפות - כדי לפטרן מן המעשר...

רוצים אנו להיות מדורות הראשונים ולהתחייב במעשרות, ולא להתחכם ולהיפטר ממצווה חשובה זו.[1] ולגופו של עניין, להרבה פוסקים אם הכניס פירות דרך החלון פטור לגמרי מתרו"מ, כפי שמשמע מפשט הגמרא הנ"ל, אך יש אומרים שמכל מקום אסורה אכילת קבע מדרבנן. [2] זאת ועוד, הלימונים גדלו[3] בחצר שליד הבית, שנחשבת 'חצר המשתמרת', ולכן גם לפני ההכנסה דרך החלון – מותר אומנם לאכול את הפירות אכילת עראי, אך אסור לאכול אותם באכילת קבע.[4] ובנד"ד יש לברר אם סחיטת הלימון כמוה כקביעות למעשר אם לאו. אכילת עראי היא אכילה אקראית של הפרי כמות שהוא וללא הכנה מוקדמת, אך אם עושים הכנות שמשפרות את טעם הפרי ונותנים חשיבות לאכילה, יש בכך משום קביעות למעשר, לדוגמה בישול הפרי או מליחתו. מזיגת יין, שחיקה של שום וכן סחיטה של אשכול ענבים לתוך כוס – כל אלו הן פעולות מקדמיות לאכילה וקובעות למעשר. לכן נראה שגם סחיטת הלימון לפני הכנסתו לבית מחייבת במעשר.[5] עם זאת נראה שהדרך הטובה ביותר היא לצאת לגינה,[6] לקטוף את הפרי ולהכניסו לבית, ואז מחויבים בוודאי בתרומות ומעשרות, ויכול לברך על ההפרשה. אומנם ראוי לציין שלימונים שנקטפים השנה לאחר חודש תמוז תשפ"ב הם משנת השמיטה, ופטורים מחיוב תרו"מ בגלל השמיטה.

 

 

[1].    עי' דרך אמונה, הל' מעשר פ"ד ה"א בביאור הלכה שמביא מאירי, בית הבחירה ברכות לה ע"א, שיש אף איסור להתחכם ולעשות כן.

[2].    תוס' גיטין פא ע"א, ד"ה דרך; וע"ע רמב"ם, הל' מעשר פ"ד ה"א; דרך אמונה לרמב"ם שם ס"ק ח.

[3].    אם הכניסו את הפירות לחצר, כי אז בוודאי חייב בתרו"מ ואסורה אפילו אכילת עראי, עי' רמב"ם הל' מעשר פ"ד ה"ז.

[4].    רמב"ם, הל' מעשר פ"ד הט"ו.

[5].    ע"ע חזון איש, מעשרות סי' ד ס"ק לג.

[6].    שכן מבואר ברמב"ם שם שאם עלה לראש התאנה, כיוון שאין אוויר החצר קובעת לכן יכול לאכול אף אכילת קבע.

toraland whatsapp