זריקת תרומה לפח

השאלה:

לק"י שלום לכבוד הרב יהודה הלוי עמיחי שליט"א. אודה לכת"ר אם יוכל לבאר לי ענין זה: בנדון זריקת תרומה או פירות שביעית עטופים לאשפה. ראיתי שיש בזה מחל' בין הפוסקים שיש שאמרו לעשות עצה זו לזרוק ע"י עטיפה לאשפה, אך יש שאמרו שאין עצה זו מועילה משום שהאשפה עוברת גריסה, ויש לחוש שתימעך לפני שתירקב. (דיון זה ראיתי בס' פירות שביעית לרב צבי כהן עמ' שכא-ב הע' א,ב. ) ורציתי לברר בזה מה תשובת הסוברים שאפשר לעשות עצה זו. שהרי לכא' דברי האוסרים מסתברים. ובשאלה זו יש נפקא מינה לעוד כמה דברים, למשל לגבי זריקת פתילי הציצית עטופים לפח האשפה. לדעת הרמ"א בסימן כא סעיף א שכתב שאין לזורקם במקום מגונה. וראיתי בס' פסקי תשובות ח"א עמ' קצו ד"ה נתבלו או נתיישנו וכו', כתב שאין לזורקם אפילו עטופים לאשפה. אך לענ"ד לכא' מן הדין צריך להיות מותר לזורקם עטופים, ואמנם המדקדק במצוות יגנזם כדברי הרמ"א שם, אך מן הדין זריקה לאשפה עטופים אינה בזיון. כמו שמצינו בפירות שביעית. בתודה מרובה מאוד

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | ז' אב תשע"ז 14:01

בס"ד


שלום וברכת ד'


הרמב"ם (הל' תרומות פי"ב הי"ב) כתב לעניין תרומה טמאה (רוב רובם של הפירות של ימינו הם תרומה טמאה, קשה למצוא טהור) שאפשר לשרוף ולהסיק בהם תנור, ואם משקין שאין ראויים להדלקה אפשר גם לקבור, ועיין רדב"ז שהביא את הגמ' בפסחים (לג ע"ב) שתותים וענבים טמאים קוברם. על כן בכל תרומה טמאה אפשר לקבור. אמנם שיטת בעלי התוס' (ביצה כז ע"ב ד"ה ועל) שלכתחילה ישרפו ואם אי אפשר יקברו, אבל נראה שבזה"ז שקשה מאד לשרוף ובנוזלים בודאי קשה לשרוף, ואם לא יקברו יבואו לידי תקלה (כפי שכתב הגר"א ס"ק מב). על כן התירו לקבור, ולמרות שאנו יודעים שכל קבורה זה הפסד מסויים בידים, אלא שלא עושה פעולה של הפסד אלא בא מאליו, ובודאי שאם יבוא גשם התרומות בודאי יפסדו. אלא שלא חששו והתירו בתרומה טמאה בזמן הזה גם לקבור. על כן בימינו שאנו עוטפים ולא מביאים לידי בזיון והרי זה קבורה, ואמנם יתכן שלמחרת חלק מהאשפה תגרס ותקרע, אבל כשם שהתירו קבורה למרות שגורם להפסד בעקיפין גם כאן שמא יבוא לידי הפסד ולא על ידי מעשה האדם ויתכן שירקיב קודם מהחום ולא

        .יהיה בו ממשות. על כן אין לחוש ואפשר לתת בפח כשהוא עטוף.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ  

toraland whatsapp