הפרשת תרומות ומעשרות מעציצים הגדלים תחת גג במרפסת

השאלה: שלום כבוד הרב, אנו מגדלים במרפסת שלנו ירקות בעציצים פלסטיק (שאינם נקובים) כאשר מעלינו יש גג של המרפסת של הקומה מעלינו. 1. האם עלינו לעשר את הירקות שאנו קוטפים? 2. האם לעשר ללא בריכה המשמעות היא לא לברך כלל או לומר את הנוסח ללא שם ה'. 3. מה עושים כאשר יש מלפפון אחד שנקטף ונכנס ךבית ואין עוד? האם צריך לעשר ירק אחד בסיטואציה האמורה ואם כן , כיצד?

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | ט"ז תמוז תשפ"ג 6:41

ב"ה


שלום וברכה וכל טוב 


בתשובה לשאלותייך.

א. ירקות הגדלים תחת הגג מפרישים מהם תרומות ומעשרות, אך לא מברכים על ההפרשה גם אם המיכלים היו נקובים בתחתיתם.

הסיבה היא שהיות ובירושלמי מבואר שגידולי בית פטורים מהפרשת תרומות ומעשרות, ובכלל ז אפילו אם היה גג מעל הגידולים נחשב הדבר כגידולי בית הפטורים מהפרשה. אלא הרמב"ם כתב שייראה לו שבכל זאת הם חייבים בהפרשה מדרבנן, אך יש ראשונים החולקים ועליו וסוברים שגידולי בית פטורים מהפרשה לגמרי, ולכן מפרישים מהם מחמת הספק - אך ללא ברכה, שספק ברכות להקל. 

ב. הפרשה ללא ברכה - הכוונה להפריש ולומר את הנוסח ללא הברכות - אך ודאי שמי שאומר במצב כזה את הברכה בלא שם ומלכות  בפיו ורק מהרהר בליבו 'שם ומלכות' בוודאי שיש בכך מעלה גדולה יותר.

ג. כאשר קטפו פרי אחד והכניסו אותו לבית צריך להפריש ממנו חתיכה - ולומר את נוסח ההפרשה, אם זה מגידולי הבית שעסקנו בהם לעיל להפריש ללא ברכה - ואם זה מגידולי גינה פתוחה אז לברך על ההפרשה.


בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב

toraland whatsapp