הפרשת תרומות ומעשרות מלימונים לפני הסחיטה

השאלה: ברשותי עץ לימון מספר שאלות 1 יש שכנה שקוטפת בלי רשותי לפעמים האם עדיף להתנות תנאי שכל מה שעתיד להיקטף על ידי עוברי הרחוב או השכנה הוא הפקר מעכשיו כדי להציל אותם מאיסור טבל 2 שאלה נוספת שמעתי רב חשוב שאמר שלימון שאיננו פרי לאכילה צריך להפריש מיץ ולומר לסחוט ורק אז לבצע הפרשה של מיץ על הלימונים שקטפתי האם אכן ככה הלכה או חומרה לעשות כך 3 שאלה נוספת על גבי העץ יש לימונים בצבעים שונים כנראה מחזורי גידול שונים האם ניתן לקחת לימון קטן פג שיש בו מיץ או שנפל ונשמט על הרצפה פג כדי להפריש אותו על הגדולים והעסיסיים 4. ושאלה אחרונה כאשר אני חותך חתיכת לימון עם קליפה האם אני יכול להחשיב את הקליפה המחוברת שומרת על הפרי כחלק מן הכמות הנדרשת למעשר אם יש קישורים להרחבה אשמח שם הרב העונה הרב נועם דביר

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | כ"א אב תשפ"ד 18:43

ב"ה

שלום וברכה אשתדל לענות בתשובה לשאלותיך, לפי מה שמקובל להורות למעשה.

  1. א. כאשר אנשים קוטפים ללא רשות - עדיף להפריש תרומות ומעשרות עפ"י נוסח הפרשה מראש, עם כל הפרטים שצריך לעשות לפני כן. אמנם דרך זה אינה מומלצת כהוראה לרבים, כי זאת הפרשה 'שלא מן המוקף'  - אך כאשר הדבר נועד למנוע מכשול הדבר מותר לכתחילה. ודרך זאת מומלצת מאשר להפקיר את הפירות - כי כאשר אדם מפקיר פירות הוא מפסיד מצוות הפרשת תרומות ומעשרות. ראוי לציין שנוסח הפרשה מראש - עם כל פרטיו מופיע באתר של המכון.
  2. ב. האם להפריש מהלימון המיועד למיץ או מהמיץ עצמו? ההוראה המקובלת למעשה היא שכאשר מפרישים תרומות ומעשרות מלימונים, מפרישים מהפירות עצמם כדרך שמפרישים בפירות אחרים ולא מהמיץ - כי הפרשה מהמיץ היא בדרגת חיוב פחותה מאשר הפרי עצמו, כי המיץ לאחר הסחיטה מוגדר 'זעה בעלמא' למעט בזיתים וענבים שהתורה החשיבה את המיץ שלהם אף יותר מהפירות עצמם.
  3. ג. האם אפשר לקחת לימון קטן שנפל על הרצפה ולקרוא עליו שם תרומה ותרומת מעשר? אמנם מותר לקחת לימון קטן בשביל התרומה והתרומת מעשר, בתנאי שהוא רק קטן בגודל שלו, אך הוא לאחר הבשלה כמו שאר הלימונים והוא גם לא הרקיב - אך לא לקחת לימון שטרם הבשיל ובוודאי לא לקחת פרי בוסר. 
  4. ד. כאשר מחשבים את הכמות של המעט יותר מ 1% כתרומה ותרומת מעשר, אין להחשיב את הקליפה כחלק מהמעשר על הפרי עצמו.

בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב

toraland whatsapp