הפרשת תרומות ומעשרות מכמויות קטנות של פירות או של עלי מאכל

השאלה:

שלום רב, יש לי שתי שאלות: 1. כשאני קוטפת עלים בודדים מהגינה הביתית לצורך סלט, איך עלי לעשות הפרשת תרומות ומעשרות? 2. כשאני קוטפת מעץ צעיר (בן 5) שעדיין יש עליו פירות ספורים- איך עושים את המעשר? האם יש להפריש בכל פעם חלק קטן מהפרי או מהפרי הראשון שקוטפים להפריש משהו שאמור לייצג את כלל הפירות על העץ? 3. האם יש אפשרות לעשר על יבול, ולא על קטיף בודד? תודה רבה!

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | כ"ג כסלו תשפ"א 12:01

ב"ה

לכבוד 

גפן בלונדהיים 

שלום וברכה וכל טוב 

התשובה לשתי השאלות הראשונות הן תשובה אחת, שאכן גם צריך להפריש תרומות ומעשרות בכל קטיף וקטיף, כיוון שהחיוב שחל להפריש מהפירות הוא רק מהפירות התלושים ולא ניתן לפטור את הפירות שעל העץ.

אמנם, כיוון שמדובר בכמויות קטנות, אז הכמות שאנו מסירים הצידה מהעלים או הפירות היא קטנה, וזה יכול להיות רבע עלה או רבע פרי.

קיימת אפשרות לומר נוסח הפרשה מראש אך הוא יכול לחול בכל קטיף וקטיף, וזה דורש להכין כל שבוע מעט יותר מאחוז מכל סוגי הגידולים שבגינה, ולציין מה יהיה תרומה גדולה ומה יהיה תרומת מעשר ולשמור אותו שלא ייאכל בטעות, ולומר נוסח הפרשה מיוחד. ואחרי הכל זה יותר דחוק מבחינה הלכתית. לכן מומלץ שלא להשתמש בו במקרים בו אנשים שולטים במצב ומפרישים מכל מה שנקטף.


בברכת התורה והארץ וחנוכה שמח

אהוד אחיטוב 




toraland whatsapp