הפרשה ונתינת תרומות ומעשרות מיבול של גינה ציבורית

השאלה:

שלום רב אני מוסק זיתים בגינות ציבוריות (אחר קבלת רשות) ומפיק מהם שמן. השאלות: האם הזיתים נחשבים הפקר ולמעשה אני פטור מתו"מ? במידה ואני כן מחוייב בתו"מ, האם החיוב הוא מדאורייתא או מדרבנן? האם לאחר הפרשת תו"מ אני מחוייב בנתינת המעשר ראשון ללוי או לכהן או שאולי אין חובה כי יש כמה ספקות ברמת החיוב ולמעשה הלוי/כהן אינם יכולים לדרוש את המעשר (כי המוציא מחברו עליו הראיה). האם אני מחוייב בפועל לתת את המעשר עני השנה (היבול של השנה השישית לשמיטה) ואם כן, למי? אציין שאני מנוי בבית האוצר.

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | י"ב חשון תשפ"ב 11:31

ב"ה י"ב מר-חשוון ה'תשפ"ב


שלום וברכה

א. הזיתים שאתה מוסק בתקופה זאת הם זיתים של ששית שבאופן עקרוני חייבים בהפרשת תרומות ומעשרות. בימינו בכל מקום אין חובת הפרשת תרומות ומעשרות מהתורה, כיוון שהשו"ע פסק כדעת הרמב"ם שכאשר אין "ביאת כולכם" דהיינו שכל ישראל נמצאים בארץ, חובת ההפרשה היא מדרבנן.

ב. שאלתך האם מסיק זיתים מגינה ציבורית נחשב כמסיק זיתים של הפקר, והוא פוטר אותם מתרומות ומעשרות, או שלא? 

והתשובה היא, שהגדרת "הפקר" משמעותו שהפירות הפקר לכל מי שעשוי לבוא ולקטוף. אולם אם הממונים על הגינה הציבורית מטעם העיריה/מועצה מקומית מסכימים שדווקא אנשים מסוימים ימסקו את הזיתים, אך לאנשים אחרים אין רשות לקחת, אפילו אם מונעים זאת רק מנוכרים – הפירות אינם מוגדרים כפירות הפקר וחייבים להפריש מהם תרו"מ בברכה. אולם במקרה שדעת הבעלים אינה ברורה צריך להפריש תרו"מ ללא ברכה.

ג. לגבי חובת נתינת המעשרות ללוי ולעני - במקרה הנידון אם ההפרשה נעשית מחמת הספק אין חובה לתת את המעשרות כלל. לא רק לגבי נתינה ללוי, שבכל ספק אין חובת נתינת מעשר ראשון. אלא אפילו לגבי מעשר עני, אין חובה לתת כיוון שאין כאן "חזקת חיוב" כי יתכן שהפירות הם הפקר.

                                                                                                 בברכת התורה והארץ

                                                                                                      אהוד אחיטוב   

toraland whatsapp