הפקר לאנשים מסוימים בלבד - והכנסת פירות מהחצר לבית

השאלה: כהמשך לשאלתי וסליחה על הטרחה 1. שכנה קוטפת ואני עושה תנאי של ברירה בדרבנן שרק מה שהיא תקטוף הרי הוא הפקר מעכשיו לפני שנקטף , וכך לא ביטלתי מצוות מעשר כלל. 2. זריקת לימון יחיד לבית דרך החלון האם תפטור אותי ממעשה (מדובר בחצר מוקפת שער וגדר (אם כי איננו נועלים) 3.האם בחצר כזו חובת מעשר היא מיידית בקטיף או בהכנסה לבית 4.כשקוטף ואוכל פרי פרי או פרידה פרידה ואוכל הרבה האם אכן פטור כל עוד לא קטף 2 יחד 5.עץ הלימון מוציא ענפים נמוכים ומקשה לעבור תחתיו האם מותר לדלל ענפים או לגדוע ענף מרכזי בעץ פרי מדין לא תשחית את עצה או שיש להמנע כמו שמשתמע מדברי בגר''ע יוסף וכן גיזום נוי בלבד או ל צמצם צריכת מים , או להנמיך גובה שאיננו מגיעים אליו . מצורף קישור למאמר שעוררני לחלק מהשאלות . תודה רבה https://bhl.org.il/%d7%97%d7%99%d7%95%d7%91-%d7%aa%d7%a8%d7%95%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%95%d7%9e%d7%a2%d7%a9%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%92%d7%93%d7%9c-%d7%91%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%95%d7%91%d7%97%d7%a6%d7%a8/?utm_source=InforuMail&utm_medium=email&utm_campaign=%D7%90%D7%91+%D7%AA%D7%A9%D7%A4%22%D7%93

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | כ"ו אב תשפ"ד 12:49

ב"ה כ"ו מנחם-אב ה'תשפ"ד - ערב שבת קודש פרשת 'ראה אנוכי נותן לפניכם היום'


                                    הפקר לאנשים מסוימים בלבד - והכנסת פירות מהחצר לבית


שלום וברכה וכל טוב 


בתשובה לשאלותיך אענה בלי נדר על ראשון ראשון:

  1. 1. אם רק מה שהשכנה קוטפת נחשב הפקר – יוצא שזהו הפקר חלקי לאדם מסוים בלבד, והפקר כזה אינו הפקר, שאמנם נחלקו בשאלה זו רבי יוחנן ור"ל בתלמוד הירושלמי פאה פ"ו ה"א; ולהלכה פסק הרמב"ם בהלכות נדרים פ"ב הי"ד-הט"ו, שהפקר כזה אינו הפקר כלשונו: 'המפקיר לעניים אבל לא לעשירים אינו הפקר, עד שיפקיר לכל כשמיטה".
  2. 2. זריקת לימון דרך החלון תפטור אותו ממעשרות מאכילת עראי – אך לא מאכילת קבע.
  3. 3. הכנסה מהחצר לבית מחייבת במעשר אפילו אם קטפו פרי אחד, לעומת זאת חובת הפרשת מעשרות לצורך אכילה בחצר מותנית בהתאם לאופן הקטיף כמבואר להלן תשובה לשאלה 4.
  4. 4. כאשר קוטפים בחצר פרי אחד אחד ואוכלים לא צריך לעשר, אלא אם כן מדובר בפירות שנאכלים פלחים שדינם כרימון שאפילו פרי אחד שלם מתחייב במעשר. כיוון ששני פירות או שני פלחים נחשב גמר מלאכה לאכילה והחצר קובעת אחרי גמר מלאכה.
  5. 5. לגבי דילול ענפים של עץ פרי לצרכיו של האדם - יש הבדל בין איסור בל-תשחית כאשר אדם עוקר עץ, שהדבר אסור לדעת כולם מהתורה, גם כאשר עושה כן לצרכיו. פעולה כזו תהיה מותרת במקרים ייחודיים בהתאם למגבלות שנאמרו בגמ' ובפוסקים. לעומת זאת 'בל תשחית' של דילול ענפים של עץ פרי, אף שהיא קיימת אך זה כאשר הוא עושה זאת ללא כל סיבה, באותה מידה שאדם עובר על 'בל תשחית' כאשר הוא זורק מאכלים או חפצים ללא סיבה (כאשר במקרים אלו חלוקות הדעות האם הדבר אסור מהתורה או מדרבנן).

אך כאשר אדם מדלל ענפים לצרכיו, כגון לצורך מעבר בגינה או אפילו לצורך הנוי של העץ, וכן לצורך טיפול בעץ או בקטיף של הפירות. במקרים אלו אין הדבר נכלל באיסור 'בל-תשחית' כל עוד שזה לא גורם לעקירה או לייבוש של העץ. כך הדבר אמור אם אדם משקה בכמות מופחתת כדי שהוא לא 'יתפרע' – הדבר מותר כל עוד שהדבר לא יזיק לעץ ויגרום לו להתייבש.


בברכת התורה והארץ

שבת שלום ומבורך

אהוד אחיטוב  

toraland whatsapp