התשובה
שלום
השמן גדל מזית שחנטו בשנה שניה לשמיטה לכן יש להפריש מעשר שני ולחלל על מטבע.
בהתרומה ותרומת מעשר (קצת יותר מאחוז) ולא את המעשר אפשר לקיים מצות נתינה לכהן . והוא ישתמש עם השמן לא לאכילה אלא למאור בלבד (הדלקת נרות שבת)
להלן קיצור הלכות "תרומה גדולה ותרומת מעשר של שמן זית" מספר הלכות הארץ בהוצאת המכון (הלכות תרומות ומעשרות פרק יד ):
ו. אסור לכוהן לאכול תרומה טמאה, אך מותר לו ליהנות משרפתה.[1] לכן גם כיום, יכולים הכוהנים להשתמש בשמן זית של תרומה גדולה ותרומת מעשר שנטמאו, לצורך הדלקת נרות שבת.[2]
ז. לשם כך יש לטמא את השמן, לפני שאומר את נוסח ההפרשה.[3] לאחר שהניח בצד את כל השמן שמיועד לתרומה גדולה ולתרומת מעשר (קצת יותר מאחוז)[4] יכניס את האצבע[5] לכל הבקבוקים או החביות שבהם נמצאות התרומה הגדולה ותרומת המעשר. את הבקבוקים והחביות הנ"ל ייתן לכל כוהן שיבחר.
ח. אסור לטמא את השמן לאחר אמירת הנוסח.
ט. אסור להדליק נרות משמן תרומה טמאה ביום טוב.[6]
י. מותר לכוהנים להשתמש בשמן תרומה טמאה להדלקת נרות חנוכה, אם אין להם שמן אחר. אם יש להם שמן אחר, אסור להדליק בשמן התרומה, אך הם אינם צריכים לקנות שמן זית כדי שיהיה ברשותם שמן חולין.[7]
[1] רמב"ם, הל' תרומות פ"ב הי"ד; שם, פי"א ה"א.
[2] וכדעת רב חסדא בגמרא, שבת כג ע"ב; וכן פסקו: רי"ף, שבת דף י ע"ב מדפי הרי"ף; רשב"א, ריטב"א, מאירי, לשבת שם. ואמנם עי' רי"ד וריא"ז (פסקי הרי"ד, ירושלים תשכ"ד עמ' רלד; שם פסקי הריא"ז, עמ' קיט סעי' ז); וכן שנות אליהו, שבת פ"ב מ"א; שסוברים שאין להדליק בשמן שרפה בשבת. והרמב"ם והשו"ע השמיטו דין זה; ועי' מרכבת המשנה לרמב"ם, הל' שבת פ"ה ה"ח; 'אור שמח' לרמב"ם, שם הי"א.
[3] לרוב השמן נטמא בתהליך הייצור שהרי כולנו טמאי מתים (ראב"ד הל' נזירות פ"ה הט"ו; שו"ע יו"ד סי' שלא סעי' יט; ביאור הגר"א לשו"ע שם ס"ק לו), ואעפ"י כן ייתכן במקרים מסוימים שהשמן נשאר טהור. על כן יש לטמא אותו לפני ההפרשה.
[4] אמנם עי' המעשר והתרומה ח"א, עמ' יח, הערה (תחתית) נ, שם כתוב שאף שבזמן הזה מפרישים כלשהו לתרומה, בשמן שרפה יש מקום להפריש 1/50 כדינו, נוסף על תרומת מעשר.
[5] ראה לעיל הערה 18.
[6] בין אם הנרות מיועדים ליום טוב עצמו ובין אם הם מיועדים לשבת שלאחר יום טוב; ועי' הערה 197.
[7] לדעת הרמב"ם (הל' תרומות פי"א הי"ח), מותר אף לישראל אם אין לו שמן אחר, אך אפילו לדעת תוס' (יבמות סו ע"ב, ד"ה לא), מותר לכוהן כשאין לו שמן אחר; וכן הוא מנהג ירושלים, עי' מנחת יצחק ח"ט, סי' קיט; וע"ע שערי שאול לגר"ש ישראלי, שבת, שיעור כו.