שתילה לסינון מים

השאלה: שלום רב, התחלתי לא מזמן לעבוד בחברה שמקימה בריכות שחיה ונוי אקולוגיות כלומר בריכות שמערכת טיהור המים נעשה על ידי כך שהוא עובר דרך אדניות גדולות בתוך הבריכה עם טוף חצץ וחומר אורגני ששטולים בהם צימחי מים ונוי ( לא צמחי מאכל) הבריכות ומערכת הטיהור נמצאים באוויר הפתוח, כמו כן במסגרת העבודה יש צורך בעבודה בחממה פתוחה (ללא גג) להכין שתילי מים חדשים בתוך אדניות מייחורים מצמחים קיימים ולשים בתוך בריכת שתילה. יכול להיות שיתעורר צורך במהלך העבודה לעקור צמחים מסביב הבריכה לצורך התקנת מערכת משאבות ושתילתם מחדש אחרי סיום התקנת המערכת גם אולי ידרש לשתול וליפות מסביב לבריכה עם צמחי נוי וכו. לקראת קידום בעבודה צריך להתחייב לתקופה של שנתיים לפחות, ועלתה לי השאלה מה דין המלאכות האמורות לעייל בשמיטה שתחול בעזרת השם שנה הבאה בתודה ובברכה שלמה

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | כ"ב שבט תשפ"א 13:21

בס"ד

שלום וברכה


בשאלתך יש מספר שאלות. 

א. האם מותר לגדל שתילים שהם ישמשו כמטהרי מים? הלכתית הדבר אסור מכיוון שכל צימוח אסור, אלא א"כ זה נעשה במצע מנותק וגג מעליו. ואפילו שהצמח הוא לא למאכל ולא לנוי אלא לשימוש אחר בכו"א עצם הצמוח בשביעית אסור (עיין שמיטה ויובל פ"א הכ"א) ואין להתיר אלא במצע מנותק וגג.  

ב. שתילים שגדלו בהיתר ואינם אלא מסנני לכלוך ולתתם בבריכה עצמה? כאן יש מקום להקל מכיוון שאין כאן זריעה באדמה אלא בבריכה שהיא עציץ שאינו נקוב ובמים ויש שהקלו בזריעת מים,  ולכן אפשר לקחת שתילי צמחים מסננים לשתול בתוך הבריכה, אבל נראה שאין להשאיר בבית השורשים אדמה אלא רק מים שיגדלו את הצמח המסנן. 

ג. צמחי הנוי שעוקרים אותם (סביב לברכה) אסור להחזירם בתום העבודה ועשיית הבריכה, בודאי שאסור להוסיף צמחים ליופי אלא א"כ אלו צמחים שגדלו במשתלה וכעת הועברו עם הגוש למקום החדש והעמידום על ניילון או מצע מנתק, ולאחר השמיטה ישתלו באדמה. 

ד. האפשרות הנוחה ביותר היא לעשות היתר מכירה, ואם ידועות פעולות עתידיות (בשנת השמיטה) כדאי לעשות היתר מכירה לפני השביעית, אבל אפשר למכור גם בשמיטה עצמה (אבל זה מסובך). 

ה. כדאי לבדוק מה אפשר לבצע ועל פי זה להחליט לגבי עבודה במקצוע זה. 



בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ  

toraland whatsapp