שימוש בעצים ובשמן במדורת ל"ג בעומר בשביעית

השאלה: עצים בשביעית מה דינם למדורת ל''ג בעומר. ומה הדין להדליק המדורה בשמן של שביעית.

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | ה' אדר ב תשפ"ב 11:58

תשובה קצרה:

מותר להשתמש בענפים של עצים להדלקת מדורה משום שאין בהם קדושת שביעית. לעומת זאת בשמן של שביעית אסור להשתמש כחומר בעירה למדורה, אע"פ שמותר להשתמש בו להדלקת הנר. כמובן ששמן של שביעית זה שמן המופק מזיתים שיגדלו בקיץ וימסקו אותם בחורף תשפ"ג. כאשר השאלה תהיה מעשית בעזרת ה' רק בל"ג בעומר תשפ"ג. 



תשובה נרחבת:

מותר להשתמש בענפים ועצים שגדלו בשביעית כי אין בהם קדושת שביעית בדרך כלל אין קדושת שביעית בעצים, כי המדד בחלות קדושת שביעית על צמחים, היא בדומה לצרכי אכילה שבהם "הנאתו וביעורו שווה", כלומר ההנאה נעשית תוך כדי כילויים. ולכן עצים שלא ניתן לאכול אותם, וכל השימוש שלהם הוא להסקה וההנאה מההסקה היא רק לאחר הכילוי של העץ והפיכתו לגחלים, לכן אין עליהם קדושת שביעית.

לעומת זאת בשמן זית יש קדושת שביעית, והשימוש בשמן של שביעית מותר באכילה ובסיכה (בימינו, למי שרגיל לסוך בו תמיד) ובהדלקת הנר, כלשון הרמב"ם הל' שמיטה ויובל פ"ה ה"א.

אך הרמב"ם בהמשך אותו הפרק פ"ה ה"ח, חוזר על היתר הדלקת הנר בשמן של שביעית, אך הוא מביא את דברי התוספתא המדגישה שההיתר הוא להדלקת נר ולא לשימוש במדורה, "לא יתן השמן לתוך המדורה אלא מדליקו בנר".

כאשר בטעם הדבר, ישנם מס' הסברים במפרשי התוספתא והרמב"ם:

א. אין דרך השימוש בשמן להדליק בו מדורה, ב. אין זה שווה לכל נפש, ג.אין הנאתו וביעורו שווה, אלא ההנאה אחר הביעור. ד. הפסד פירות שביעית.

כשהסבר הדבר מדוע זה נחשב הפסד יותר מאשר בנר שבו הדלקת השמן מותרת.

ביאר בדרך אמונה (שם) שכיוון שהמדורה בוערת בלא השמן הוספת השמן אין בה תועלת משמעותית ונמצא שהוא מפסיד את השמן. 

לכן למעשה, מותר להדליק עצים במדורה כי אין בהם קדושת שביעית. אך אסור לשים שמן של שביעית בתוך המדורה.

בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב

toraland whatsapp