הכנת יין בשנת שמיטה

השאלה:

יש לי תחביב להכין יין כל שנה. על מה עלי להקפיד אם ברצוני להכין גם השנה יין, האם יש בעיה בקניית הענבים?
מה עושים עם הפסולת בסוף ההכנה?
האם מותר לי למכור את היין?

שאלה נוספת: יש לי עץ אתרוג בגינה. בשנה רגילה אני מוכר ממנו אתרוגים. האם מותר לי לדלל את הפרי, האם מותר לי להוריד קוצים המפריעים ושורטים את הפרי?

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי |

א. לדעות שאין קדושת שביעית בשל נכרים, הנך יכול לקנות ענבים נכרים שאין בהם קדושה, וממילא אתה יכול לעשות הכל בצורת העיבוד או במכירה וכדו'. (פירות נכרים כולל פירות נכרים גמורים וכן פירות היתר מכירה שהם מבחינה הלכתית פירות נכרים). ברור שבאופן זה אין בעיה עם השאריות של הענבים שהרי אין בענבים אלו קדושת שביעית.

ענבים שגדלו ברשות ישראל שנהג בהם כדין, הפקיר כרמו וכו', הרי שהפירות קדושים בקדושת שביעית, או לדעות שיש קדושת שביעית בשל נכרים (המבי"ט) גם בענבי נכרים יש בהם קדושת שביעית. וא"כ במקרה זה אין מושג של קנייה שהרי אסור לסחור, אמנם מותר לקנות מזון ג' סעודות לאכילה שבועית משפחתית אבל לעניין קנייה לעשיית יין לא מצאנו היתר, אלא א"כ מקבל מאוצר בית הדין. אמנם מצאנו שמותר להכניס 15 כדי יין בשביעית, אבל שם מדובר באדם המביא משדהו ענבים יכול לעשות כמות שהיא מספקת לצרכו עד פסח של שנה שמינית, אבל לא התירו לקנות לעשות יין. על כן נראה שבאופן זה צריך לקבל רק מאוצר בית דין.

בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי

toraland whatsapp