ירקות במרפסת מקורה בשמיטה

השאלה:

בס"ד

שלום הרב,

חודש וחצי לפני שנת השמיטה הנבטתי בצלחת זרעים של גמבה, ובתחילת אלול זרעתי אותם במרפסת. המרפסת מקורה לגמרי, בקומה 1 על עמודים, עם קירות מסביב. במרפסת יש מקום מובנה עם אדמה - קיר אבן קטן (כ-15 ס"מ) לכל אורך המרפסת כאשר בינו ובין הקיר יש חלל מלא באדמה.

עוד לפני ראש השנה הזרעים נבטו מעל פני הקרקע. כיום יש שם כ-6 שיחים של פלפל, ועוד כ-3 שיחים שונים - נראים כמו מלפפונים. אין עדיין ירקות על השיחים.

2 שאלות: מצד שמיטה, האם יהיה בירקות הללו איסור ספיחין ואסור לאוכלם? אם לא, האם תהיה בהם קדושת שביעית? מצד כלאים, האם עלי לעקור את אחד המינים, או שאין דין כלאים בשמיטה?

התשובה

הרב דוד אייגנר | שבט תשע"ה

ב"ה

שלום וברכה!

 

א. אנו נוקטים למעשה שיש איסור ספיחין רק במה שנבט אחרי השמיטה, כל מה שנבט לפני השמיטה, אין בו איסור, לכן מכיוון שזרעת לפני השמיטה והצמחים נבטו, אין בו איסור זה.

ב. יש ספק בירושלמי האם דיני השמיטה הם גם בבית, או שמא לא, ספק זה לא הוכרע ולכן לכתחילה, במקרה כמו שלך עליך מחד גיסא לנהוג קדושת שביעית בפירות הגדלים, אך מאידך גיסא גם להפריש תרומות ומעשרות ללא ברכה (אין חובת נתינה ללוי או לעני במקרה זה מכיוון שמדובר בחיוב מספק).

ג. משמעות נוספת היא שיש לחשוש גם לאיסור כלאים במקרה זה, ואם המרחק שבין מקום הזריעה של הצמחים הוא קטן מ 13 ס"מ, עליך לעקור אחד מהם.

 

בברכת התורה והארץ,

דוד אייגנר

toraland whatsapp