השקיית עץ זית ננסי

השאלה:

שלום לרבנים שליט א! יישר כוח ורוב תודות על פועלכם החשוב!יש לנו עץ זית ננסי בעציץ בחצר. העציץ הנקוב נמצא בצלחת אטומה על גבי מרצפות (כמו של בית, לא אקרשטיין), מעליו גגון קטן (נגד גשם). א. מתי וכמה מותר להשקותו בשביעית?ב. האם בשעת הגשם מותר להזיזו אל השמיים הפתוחים כדי שיושקה מהשמיים? האם זה תלוי גם בשאלה הקודמת? האם מותר להחזירו מתחת לגגון?בתודה וחורף גשום ובריא!

התשובה

הרב אברהם סוחובולסקי | חשוון תשע"ה
שלום
1. יש לבדוק אם הענפים יוצאים מחוץ לגבולות המגש אם אכן יוצאים מחוץ לגבולות המגש הרי שהעציץ נחשב עציץ נקוב ואם לא אזי נחשב עציץ לא נקוב.
2. עציץ לא נקוב שנמצא במקום מקורה, אנו נוקטים שאין חלים עליו דיני שביעית ומותר להשקות כפי רצונך. אך עציץ נקוב אף שנמצא במקום מקורה חלים עליו דיני שביעית ויש להשקות הכמות שעניינה רק צורך הקיומי של הגידול . ולפי שאנו לא בקיאים בהערכת הכמויות נראה שיש למעט הרמות ההשקיה משנה רגילה)
3. הוצאת עציץ למקום לא מקורה יש בו איסור משום שמטיב עם הגידול(העץ מתפתח במקום הטביעי יותר מאשר במקום לא טבעי). אך הוצאה רק לצורך השקיה (הוצאה לזמן קצר בשעה שיורד גשם ומיד מחזירו) נראה שאין נחשב הוצאה לצורך הטבת הגידול אלא פשוט דרך השקיה (כמו שמותר ליטול עציץ מביתו לברז ההשקיה שנמצא בחצר ומחזירו מיד) אך מיד שפוסק הגשם יש להזירו למקומו המקורה.  
toraland whatsapp