קשיי אספקה אוצר הארץ

השאלה: ב"ה לרב עמיחי שליט"א, שלום רב. לפי הפרסומים השונים אני מבין שהרב מהווה את הסמכות ההלכתית שעליו נשען מיזם אוצר הארץ. על כן אני מרשה לעצמי לפנות אל הרב בדברים הבאים. בחצי השנה האחרונה קיבלתי פניות חוזרות ונשנות להצטרף כמנוי לאוצר הארץ. הוסבר לי רבות עד כמה זה חשוב ונחוץ להצטרף, ועד כמה הדבר חיוני לשמירה על החקלאות הישראלית וגם על שמירת שמיטה כהלכתה. ניגנו לי רבות, גם אישית וגם בפרסומים שונים, על האידיאלים של שמירת שמיטה, חקלאות ישראלית, הידור בכשרות ועוד. בסופו של דבר נרשמו בישוב שבו אני גר (ערד) מספיק מנויים ונפתחה נקודת מכירה. ההרגשה היתה שאנשי אוצר הארץ מראש מאוד דחפו לענין, אך בפועל לא התאמצו מאוד למען פתיחת הסניף. מי שמתפעל כאן את הסניף הוא אחד התושבים שעושה מאמץ גדול שהדברים יתקתקו. אך בפועל יש חוסרים רבים. זה אומר שלא ניתן לסמוך על המכירה (למרות שמזמינים מראש) ונדרשות השלמות בחנויות אחרות. אם לא היינו אידיאליסטים היינו מראש הולכים לחנות רגילה וקונים את כל מה שצריך בלי בלגן. כמו כן, אחרי שקנינו סלרי נדהמנו לגלות עליו את האותיות "י. נ." (יבול נכרי). האם כל הטרחה והמאמץ של הקניה באוצר הארץ מפרנסת בסופו של דבר את אויבינו??! היום קנינו שוב באוצר הארץ. קיבלנו חסה שאיננה תוצרת חסלט, אלא תוצרת אחרת שלפחות ע"פ כושרות היא ברמה נמוכה יותר ודורשת כמה השריות. האם זו חקלאות מהודרת??! לענ"ד יש בזה הכשלת הרבים ברורה, משום שאתם גוף שנודע בראש ובראשונה בכשרות של ירקות עלים. אז לסיכום - אנו קונים תוצרת יקרה יותר (גם מה שבא מאוצר בי"ד, ואני מכיר את כל ההסברים לכך), ההספקה לא סדירה, מקבלים יבול נוכרים, ומשלמים מחירים בכשרות. האם אין זה מקח טעות???! ההרגשה היא שאוצר הארץ בונה על האחריות והמחויבות שלנו הצרכנים, אך מתנהל בהרבה הרבה פחות אחריות ומחויבות. בשוליים אוסיף שההרגשה הזו היתה גם בשמיטות הקודמות במידה מסוימת. חבל שלא מתקדמים ואפילו נסוגים אחור. (להבהרה. נראה לי שמי שמוביל את המיזם נושא באחריות גם להיבטים שהזכרתי לעיל. שוב, אי אפשר לתבוע מן הצרכן לגלות אחריות כשראשי המיזם אינם נוהגים כך. לכן אני מפנה את הדברים אל הרב שליט"א. כמו כן אין בדברים להמעיט בחשיבות הפעילות של מכון התורה והארץ במשך כל השנים לשמירה על כשרות ועל מצוות התלויות בארץ.)

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | כ"ד תשרי תשפ"ב 23:31

בס"ד


שלום וברכה


הצטערתי לקרוא את הדברים של כבודו, אולם גם אני יודע על קשיים באספקת תוצרת, למרות שב"ה הדבר מתחיל להתייצב, ואנו מקווים שמיום ראשון הקרוב הדבר יתייצב יותר, עקב שינויים במערכת האספקה של בכורי שדה. לגבי העלים הירוקים המוזכרים במכתב, גם זה קשור לכך שבכורי שדה לא משווקת "חסלט" בגלל בעיות פנימיות, שאני מקווה שיסתדרו בקרוב. לעניין היבול י"נ שהגיע אליכם. החממות המדוברות הן חממות בצומת שוקת (קרוב לערד) אלו אדמות ששייכות לבדואים, אבל מאז גרוש קטיף הן מופעלות על ידי חסלט (עלי קטיף). לקראת השמיטה הוחזרו החממות לנכרי, ויש בהם מדריכי חקלאות וחרקים יהודים. הכשרות שם היא של הרב אפרתי שליט"א שדרשו שיכתב י"נ, למרות שזה משמר את החממות שיחזרו לרשות יהודים. בכו"א זה בא לחזק את החקלאות היהודית. על הירק השני אינני יודע, אבל כפי שכתבתי יש נתק בעיות בבכורי שדה וחסלט, ולכן הביא ממקורות אחרים. 

ראשי המערכת מנסים להעמיד את הדברים על תיקונם, הם משקיעים שעות רבות לשיפור המערך, אולם יש בינתיים קשיים, לפי הודעת בכורי שדה (המשווקים) הם ישנו את סדרי העבודה מהשבוע הבא, ואני מקווה שאמנם יהיו תוצאות טובות, ואם לא יצטרכו לעבוד עם משווק אחר. 

אני מצטער על עגמת הנפש שנגרמת לכם, אבל לדעתי אפשר לתקן. 


חורף בריא

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ  

 

toraland whatsapp