קנית עציצי נוי ממשתלה והנחם בבית

השאלה: שלום כבוד הרב, הבן שלי קיבל עציץ קטן של צמח הלימונית במסגרת שיעורי חווה חקלאית בבית הספר. מבירור עם רב בית הספר עולה כי המקום מפוקח על ידי הרבנות של אותה עיר כולל תעודת היתר מכירה. ראשית, האם יש בכלל מקום להקל בהיתר מכירה עבור עציצים לנוי וכדומה? שנית, מה דין העציץ מבחינתנו? האם מותר לקיימו במרפסת הבית שנמצאת בקומה גבוהה וחלקה פתוח לכיפת השמים? בנוסף, האם אפשר לשתול העציץ שקיבל באדנית גדולה מאוד שנמצאת במפרסת מקורה (לא יודע לומר מה נפח האדנית, אבל מדובר באדנית עץ בגודל של 2.5 מטר על 0.4 עומק ו0.4 מטר גובה)? תודה רבה

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | ו' כסלו תשפ"ב 11:48

שלום

בעציצי נוי (שאינם תבלינים ולא השמים)אי אין קדושת שביעית.

אך יש להקפיד שלא נעשו בו מלאכות האסורות בשמיטה , שאם נעשו, הרי הקונה מסייע לעוברי עבירה. אך אם  נעשה היתר מכירה (עבור החקלאי או בעל המשתלה שצריך זאת לפרנסתו),אין בעיה של מסייע שהרי עושה בהיתר

כמו כן אין למכור לחשוד על השביעית כלים ומוצרים שמיועדים לעבודות האסורות בשמיטה כגון מחרשה אך מותר למכור מוצרים שמיועדים גם לדברים מותרים.

לכן צמחי בית שרגילים להניח רק בבית והנחתם ושתילתם במקום פתוח מזיק להם ,אין בעיה למכור שהרי מסתבר שיניח אותו בביתו (שאין בכך איסור).

לכן מותר לבעלי משתלה העובדים ביתר למכור מוצרים שניתן להשתמש בהם ביתר כצמחי בית.

והקונה אכן צריך להניח אותם רק במקום שיהיה בהגדרה 'עציץ לא נקוב בתוך בית'. דהינו להניח במרפסת מקורה,

כמו כן היתר עציץ לא נקוב בבית הוא רק לשעת הצורך (חקלאים ,לימוד) אך שאין צורך מיוחד אין לזרוע ולשתול במצב זה. לכן נראה שניתן להניח במרפסת המקורה אך לא לשתול באדנית גדולה יותר .


בברכת התורה והארץ

אברהם סוחובולסקי



toraland whatsapp