צריכת ירקות מאוצר הארץ לעומת ירקות מהיתר מכירה רגיל

השאלה:

אני רוכשת מכם פירות וירקות באופן קבוע בחנות של אוצר הארץ. לצערי המחירים באופן כמעט קבוע גבוהים בהרבה ממחיר השוק. אני מדברת על פי שניים ולעיתים שלשה ממחיר רגיל. האם לזה התכוונה התורה בשנה השביעית? האם אין כאן מיחזי של סחורה? האם משפחה צריכה להדר ולרכוש ירקות היתר מכירה מאוצר הארץ ולא היתר מכירה רגיל? ובשל כך לצמצם הוצאות אחרות? האם גם כאן חל הידור עד שליש?

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | י"ד תמוז תשע"ה 10:59

שלום

1. מחירי פירות הקדושים בקדושת שביעית הינם נקבעים ע"פ בית הדין והינם כמעט כמחיר השוק (ואין להתייחס לרשתות שעושות מבצעים ומורידים ממחיר השוק). מחירי הפירות הקדושים בקדושת שביעית מפורסים באתר אוצר הארץ לחץ כאן ואין למכור יותר יקר מהסכום הנקוב.

2. התשלום הוא עבור הטרחה של שליח בית הדין לגדל ולשווק את הפירות ולכן אין כאן בעיה של סחורה בפירות שביעית.

3. יש מעלה על ירקות היתר מכירה אוצר הארץ שהינם מגבולות עולי מצרים שלכל הדעות וגם מי שלא מקבל את היתר המכירה מודה שהירקות מותרים באכילה (אין גזרת ספיחים בגבולות עולי מצרים) לעומת היתר מכירה הרגיל שלדעות שהמכירה לא תקפה אזי יש בירקות איסור ספיחים.

לכן יש בדבר הידור  והסתמכות על פחות דעות מקילות. אך הואיל ויש בדבר הידור אזי כל משפחה תקבע את יכולת הצריכה שלה וכפי שמהדרת פחות או יותר במצוות אחרות כן תנהג במצווה זו.

toraland whatsapp