עקירת עץ דקל שלא מוציא פירות המפריע לשכנים בשמיטה

השאלה:

האם מותר לכרות עץ דקל שלא נותן פרי וזרעיו מלכלכים את הסביבה והצפורים הרבות שמסתתרות עליו מעירים את השכנים השכם בבוקר? אני שואל הן מההיבט של איסור כריתת עצי פרי והן מההיבט של שמיטה. תודה

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | ב' סיון תשע"ה 13:26

שלום

כפי הנראה מדובר בעץ דקל זכרי , שמפרה את עץ הדקל הנקבי (שנקרא דקל תמר). לפי ההבנה הפשוטה הרי הוא עץ סרק ואין עליו איסור דאורייתא של עקרית עצי פרי . ועוד אפילו עץ דקל שמוציא מעט פירות פסק הרמב"ם בהלכות מלכים (פרק ו הלכה ט) שנחשב כאילן סרק וז"ל:

"כל אילן סרק מותר לקוץ אותו ואפילו אינו צריך לו, וכן אילן מאכל שהזקין ואינו עושה אלא דבר מועט שאינו ראוי לטרוח בו, מותר לקוץ אותו, וכמה יהא הזית עושה ולא יקוצנו, רובע הקב זיתים, ודקל שהוא עושה קב תמרים לא יקוצנו". 

ועוד אפילו עץ מאכל כשאר מזיק לאחרים פסק הרמב"ם (הלכות מלכים פרק ו הלכה ח) שלא נחשב הדבר כקוצץ להשחתה ומותר וז"ל: "אין קוצצין אילני מאכל שחוץ למדינה ואין מונעין מהם אמת המים כדי שייבשו, שנאמר לא תשחית את עצה, וכל הקוצץ לוקה, ולא במצור בלבד אלא בכל מקום כל הקוצץ אילן מאכל דרך השחתה לוקה, אבל קוצצין אותו אם היה מזיק אילנות אחרים, או מפני שמזיק בשדה אחרים, או מפני שדמיו יקרים, לא אסרה תורה אלא דרך השחתה".

אך יש שנקטו שבכל מקרה לא יקצוץ יהודי משום חשש סכנה (פתחי תשובה יורה דעה סימן קטז ס"ק וד"ה לידי סכנה) ויש הנוקטים ('פסקי התוספות' פסחים פר' מקום שנהגו סי' קלב ) שהקוצץ אפילו עץ סרק לא רואה סימן ברכה.

לכן נראה שמעיקר הדין מותר לקצוץ את הדקל ע"י ישראל ומי שחושש לסכנה  יעשה זאת ע"י גוי.

ומצד דיני שמיטה אין איסור לעקור עצים בשמיטה. אלא אין לעקור יותר משתי עצים ברצף משום שבכך מכשיר שטח קרקע לזריעה (משנה שביעית פ"ד מ"ד, רמב"ם שמיטה ויובל פ"א הלכה יח). לכן במקרה שלך עקירת עץ אחד אין שום איסור בשמיטה. (רק את הבור שנוצר יש להקפיד לא לכסות וליישר באדמה, שיש בכך הכשרת קרקע לזריעה. אלא או בחצץ או למלא בצורה גסה שרק לא יהיה חשש סכנה אך שעדין לא יוכשר הקרקע לזריעה).

 

בברכת התורה 

אברהם סוחובולסקי

 

toraland whatsapp