מסיק זיתים משותף

השאלה: מטע זיתים שהופקר בשמיטה - האם ניתן למסוק כמו בכל שנה - מבחינת הכמות המותרת ביום אחד? המסיק נעשה באותו היום ע"י אנשי הישוב שאינם בעלי המטע. לצורך הכבישה בבית הבד, וכן בגלל שהזיתים מגיעים להבשלה בזמן אחד, וכן מטעמים פרקטיים של פינוי יום עבודה לצורך המסיק - יש צורך למסוק הכל ביום אחד. בית הבד לא מקבל כמויות קטנות. האם באופן כזה שהמסיק נעשה יחד ע"י אנשים שונים שאינם בעלי המטע - יהיה מותר למסוק כל היבול ביום אחד? כמובן הכל לתצרוכת אישית ולא למסחר.

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | כ"ז תמוז תשע"ה 9:18

שלום

מותר לכל אחד למסוק כמות זיתים הנצרכת לו לשמן לצורך השנה הקרובה. וכן נפסק ברמב"ם (הלכות שמיטה ויובל פרק ד הלכה כד) "מצות עשה להשמיט כל מה שתוציא הארץ בשביעית שנאמר והשביעית תשמטנה ונטשתה, וכל הנועל כרמו או סג שדהו בשביעית ביטל מצות עשה, וכן אם אסף כל פירותיו לתוך ביתו, אלא יפקיר הכל ויד הכל שוין בכ"מ שנאמר ואכלו אביוני עמך, ויש לו להביא לתוך ביתו מעט כדרך שמביאין מן ההפקר, חמש כדי שמן חמשה עשר כדי יין".

לכן למעשה מותר לכל אחד למסוק כמות זיתים לעשיית שמן המספקת לשימוש במשך שנה, אך לא ימסקו כל אחד יותר מכמות זאת. ואפשר שכולם ימסקו ביום אחד ויביאו לבית הבד יחד ויטלו כל אחד את חלקו שמסק לצרכיו הפרטיים.

כמו כן אפשר לבקש מבית דין שיימנו את חלקכם כשליחי בית הדין למסיק הזיתים, ואז יכולים כל המוסקים למסוק אפילו כמות גדולה (משום שהם שליחי הציבור למסוק לכל אחד את הכמות המותרת לו) ולהביא את  כל הכמות לבית הבד ולאחר מכן לחלקם לציבור.


בברכת התורה והארץ

אברהם סוחובולסקי 

toraland whatsapp