מחירי אוצר בית דין

השאלה: למה מחיר הירקות באוצר הארץ יקר יותר מהיתר מכירה. הרי משלמים בשניהם שכר פועלים, שינוע ופרסום. באוצר הארץ בית הדין לא אמורים לשלם עבור הירקות. אם כך איך המחיר שלהם יקר יותר?

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | כ"ז אייר תשפ"ב 23:39

בס"ד


שלום וברכה


בד"כ המחיר לא יותר יקר, אדרבא נמוך יותר מהיתר מכירה. אינני יודע על איזה ירקות אתה דן כעת שהם יקרים יותר. כמו כן הבדיקה איננה חד פעמית אלא לאורך זמן, בגלל שמחירי ב"ד משתדלים שיהיו קבועים, לכן הבדיקה צריכה להעשות לאורך זמן, ולפעמים מעלים מחיר בתקופה מסוימת כדי לאזן את ההכנסות לתקופה שהמחיר יהיה זול. בית הדין מחוייב לחקלאים מחיר שנקבע מראש.

יש להוסיף שיש פעמים שאוצרות בית דין יקרים יותר. זה נובע למשל בענבים שבאוצרות בית דין הזמירה היא כפולה והחקלאי צריך יותר ימי עבודה ועובדים בגלל שלא נעשה שם היתר מכירה. כמו כן יש הוצאות של הדרכה לחקלאים כיצד יעבדו את אדמתם בשביעית, כאשר יש פעולות אסורות ויש פעולות (דילול) שגורמות לפרי קטן יותר מאשר בהיתר מכירה. כמו כן בד"כ השטחים של אוצרות בית דין הם חלק מתוך מטעים גדולים, דבר שגורם לכך שיש להעמיד מפקחים בכל קטיף ולסמן כל משטח ומשטח וכן כשמגיע לבית האריזה יש צורך בפקוח שאמנם זו התוצרת, ועוד הרבה פעולות שגורמות להוצאות גדולות יותר. 


אם כל זאת משתדלים שהמחיר יהיה פחות מהמחיר הרגיל. וב"ה השנה עד כה ברוב הירקות היה מחיר קבוע ופחות ממחיר שוק.


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ  

toraland whatsapp