ירקות ופסיפלורה שצמחו בשמיטה מה דינם לאחר השמיטה

השאלה: שלום. יש לי גינת ירק קטנה. במהלך השמיטה שמטתי אותה לחלוטין (כמובן), וכעת לקראת סיום השמיטה יש לי מספר שאלות: 1. יש לי עצים שמקבלים השקיה. לצידם יצאו לי לאחרונה כמה שתילי ירקות (בעיקר שעועית) מזרעים ישנים, וזה במרחק של כלאים מהעץ. האם בשמיטה אני צריכה/ מותר לי לעקור אותם? 2. בשבועים האחרונים הבחנתי בכמה צמחים שגדלו לאחרונה בגינה (לא בקרוב מהעצים, ותהיתי האם מותר לי להשאיר אותם: א. צמחו כמה שתילי שעועית קטנים- מזרעים ישנים (בלי ששתלתי כמובן), השתילים קטנים ועדין לא הוציאו שעועיות. השאלה האם שעועיות שיצאו לאחר השמיטה נראות ספיחין? האם עלי לעקור את השיח או שלאחר השמיטה אני יכולה להנות ממה שיצמח ממנו. ב. להפתעתי באזור של מי שטיפת הרצפה שנגרפים החוצה ראיתי שהתחילה לצמוח לי פסיפלורה. זה ממש כמה עלים בתחילת הצמיחה כרגע. האם לאחר השמיטה מותר לי להשאיר את השיח לגדול או שיש עם זה בעיה? ג. ברצוני לאחר ראש-השנה לבנות ערוגה מוגבהת מאבנים. אני יודעת שבשמיטה אסור לבנות ערוגות אז לא עשיתי זאת כל השנה. שאלתי היא: האם מותר כעת לאסוף אבנים בערמה, שלאחר ראש השנה ישמשו לבנית הערוגה? אודה לתשובות.

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | ט' אלול תשע"ה 10:12

בס"ד

שלום

1. איסור כלאי זרעים הוא רק בין שני מיני זעים אך לא בסמיכות זרעים לאילנות ולכן אין שום בעיה בסמיכות הירקות לאילנות.

2. כל זרעי הירקות החד שנתיים שנבטו בשמיטה יש עליהם  איסור ספיחין ואף אם יגיעו להבשלה לאחר השמיטה חל עליהם איסור ספיחין.

3. הפסיפלורה יש דעות שהוא אילן ובודאי שאין חל עליו איסור ספיחין ומותר להשיך לגדל אותו לאחר השמיטה. ואף לסוברים שהוא ירק מ"מ הוא רב שנתי ולכן אין עליו איסור ספיחין ואף לדעות אילו יהיה מותר להשיך לגדלו לאחר השמיטה.

4. איסוף אבנים מתוך הגינה יש בה איסור מצד סיקול השדה לקרת הכנתה לזריעה (אפילו שתהיה רק בשנה הבאה) אך איסוף או הבאת אבנים ממקום אחר ובניית הערוגה (בלי להניח בתוכה אדמה) או הכנת ערמה איך בכך עבודה חקלאיתאלא עבודת בינוי ומותרת בשמיטה.

 

toraland whatsapp