הרכבה לאחר היתר מכירה

השאלה: שלום. בטבלה שכתבתם על פעילויות חקלאיות בשנת השמיטה. בעניין מלאכת הרכבה בהיתר מכירה כתבתם בזה הלשון: כשיש הכרח (הרכבות מילואים) מותר ע"י גוי; בתוך חממה. לשאלתי לא הבנתי למה כתבתם כך? והרי נפסקה להלכה שהרבה זה איסור דרבנן. והכלל הוא שבהיתר מכירה מותר לעשות מלאכות דרבנן ע"י יהודי ורק מלאכות דאורייתא ע"י גוי. למה כתבתם כך? תודה

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | י"א כסלו תשפ"ב 12:47

בס"ד


שלום וברכה


אמנם צדקתה בשאלת, איסור דרבנן והיתר מכירה, אולם מתקופת הרב קוק זצ"ל לא רצו להתיר הרחבה ונטיעות חדשות (שגם הן אסורות מדרבנן כשהן בגוש) בגלל הרצון שההיתר מכירה יהיה לקיום הקיים ולא להוספת עצים וכדו'. על כן אנו משתדלים להמנע מהרכבות בשביעית, וכן הורה במשפט כהן (סי' עג) "אם יכול כת"ר להציל איזה אחוזים שיסתפקו בלא הרכבה מה טוב וגו'"  וכן  מו"ר הגר"ש ישראלי זצ"ל (בצאת השנה עמ' כח, עמ' כט הערה 4) והוסיף בעמ' לח: "אסור להרכיב עצים בשנה זו". אנו לומדים שאין היתר ההרכבה רצוי בשביעית, ולכן יש למעט בפעולה זו או להתירה רק בדחק ובתנאים מסוימים. 


בברכת התורה והארץ 

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ  

toraland whatsapp