הכנת גלידה מפירות שביעית

השאלה: שלום, האם מותר להכין גלידות או ארטיקים מפירות הקדושים בקדושת שביעית, כגון בננות, נקטרינות, שזיפים, דובדבנים, אבטיח, מלון? תודה רבה

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | ט' אלול תשע"ה 10:33


פירות שביעית נתנו לאכילה בצורתם הרגילה אך אין לעבד אותם בצורה לא מקובלת. לכן אין לבשל דבר שדרכו לאכול רק חי וכדומה. הרחבה הנושא ניתן למצוא באתר המכון לחץ כאן.

לענייננו בהכנת הגלידה אנו מרסקים את הפירות ולכן: ריסוק ומעיכה של פירות שביעית באופן שבו צורתו המקורית של הפרי ניכרת קצת (כגון הכנת מחית מתפוחי אדמה, מעיכת בננות או תמרים) - מותרים גם אם צורת העיבוד איננה מקובלת.  והוא הדין לגירור של פירות מוצקים (כגון גזר) ע"ג מִגררת (פומפייה).

ריסוק גמור כאשר צורת הפרי אינה ניכרת (כגון הכנת רסק עגבניות) או טחינה (כגון עשיית קמח מדגנים) מותרים רק אם זוהי צורת העיבוד המקובלת בפרי זה.

פירות וירקות שמקובל לרסק לצורך תינוק - מותר לרסק בשבילו גם אם לא מקובל לרסק אותם לצורך גדולים.

לכן נראה שכיום יש משקאות ונקטר שלבננות נקטרינות שזיפים ודובדבנים ויהיה מותר להכין מהם גלידה אך נראה לי שממילון ואבטיח לא מכינים דברים אילו ולכן גם אין להבין מהם גלידה (אבטיח ומילון הם ירקות  שגדלים באביב ובקיץ ואינו יכול להיות שיהיה בם קדושת שביעית משום שודאי נבטו בשמיטה ויש עליהם איסור ספיחין, האבטיחים והמילונים הן בדרך כלל מהיתר מכירה בלא קדושת שביעית)

אם מדובר בפירות סוג ב שאין מיועדים לאכילה כפי שהם, ודאי שעדיף להכין מהם כל מאכל שראוי למאכל אדם אפילו שיש בדבר שינוי מהדרך הרגילה מאשר יעמדו וירקבו ולא יהנו מהם כלל.


 

toraland whatsapp