היתר מכירה ו"לא תחנם"

השאלה:

אודה לכבוד הרב אם בכל זאת יסייע לי להבין את הדבר הבא:
מדוע איסור "לא תחנם" המתפרש כ"לא תתן להם חניה בקרקע" אינו חל על היתר מכירה של כל אדמת ארץ ישראל למשך שנת השמיטה (ותהא זאת אפילו השכרה למעשה), והוא חל על השכרת דירה לנוכרי בארץ ישראל?

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי |

בס"ד
שלום וברכת ד'

ברור שאיסור לא תחנם הוא כדי שגויים לא ישבו בארצנו, ומכיוון שכך השאלה היא האם מכירה לזמן (שכירות מותרת בארץ) נאסרת או לא, אפילו אם מכירה לזמן אסורה יש לדון שאם בגלל כך שלא יהיה היתר מכירה אנשים יקנו תוצרת אצל גויים, דבר שירבה את הקרקעות של הגויים וכן מוסיפים להם מים ואדמה, דברים שאינם חוזרים ובכך יש חיזוק היישוב הגויי בארץ לכל השנים, דבר שהוא כיום מוכח, גידול החזקה באדמות נכרים קורה לאחר השמיטות בגלל שהם מגדילים שטחים, וזהו הפסד לעולם ועד, ועל כן ברור שלא תחנם בקנייה מגויים הוא יותר מחשש לא תחנם במכירה לזמן, וכבר התיר אותה הכפתור ופרח שכל מכירה שהיא לטובת ישראל מותרת. על כן היתר מכירה הוא לצורך שמירת קרקעות ישראל, ואילו בקנייה מגויים זה גורם ללא תחנם אמיתי.
לגבי לא תחנם של היתר מכירה, כבר נכתב שאולי זה שכירות, ויש מקנים רק את החלק העליון של הקרקע, ומכירה על מנת להחזיר, כך שהחששות ההלכתיים הם קטנים ביותר. אולי יש חששות אידאולוגיים.

שבת שלום
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

toraland whatsapp