ההסבר לזיהוי בנות שוח כצנובר של אורן ירושלים

השאלה: שלום הרב, לגבי בנות שוח המופיעים במקורות, יש דעות שאומרות כי מדובר בצנובר המוכר לנו, ניסיתי להוכיח זאת על ידי הסבר מה קורה מדעי אך עדיין העבודה נראית חסרה.האם יש עוד מקורות לברר מה קורה לצנוברים 3 שנים מהחנטה? ומהיכן מגיעים הצנוברים לארץ? תודה רבה.

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | י"ב טבת תשפ"ב 0:05

ב"ה

שלום וברכה

בלי להיכנס על הדיון על שאר הזיהויים, אשתדל להתייחס ישירות לשאלתך בביאור דברי המפרשים ש"בנות שוח" שמוזכרת במשניות שביעית פרק ה' משנה א, הן אחד ממיני הצנוברים.

זאת משום שבמשנה שם נאמר: "בנות שוח שביעית שלהן שנייה, שהן עושות לשלוש שנים". ופירשו המפרשים הרמב"ם הר"ש והרע"ב שמדובר בפירות החונטים בשנה אחת ורק שלוש שנים לאחר מכן הם נגמרים. לפיכך כיוון שהולכים בהם עפ"י החנטה, לפיכך מה שחנט בשביעית קדוש וראוי למאכל רק בשנה השנייה לשנות השמיטה. בנוסף לכך מדובר בפירות שאינם חשובים ולכן הם מוזכרים כפירות שהם "קלין שבדמאי". לפיכך יש שביארו שאחד מסוגי האורן הוא עונה לתיאור זה. או אורן הסלע או אורן ירושלים. כשהנטייה להבנה שמדובר בצנוברים של אורן ירושלים כפי שנכתב באנציקלופדיה ההלכתית חקלאית של מכון התורה הארץ בעריכת ידידינו הרב דוד אייגנר, ואני מתמצת את הדברים. 

לפי ה'ירושלמי' על המשנה במסכת שביעית (ה א) נאמר כי שבנות שוח הם 'פיטיריה' או 'פיטידיה'.

ומאחר שלא מוכר כיום זן של תאנים שאורך זמן ההבשלה של פירותיו עולה על תשעה חודשים, ר"ש ליברמן ז"ל טוען שמדובר באורן. 'פיטידיה' ביוונית היא אורנים קטנים. היוונים כינו את האורן תאנה, ומכאן המקור לדברי ה'בבלי'. ומתוך כך הוא מבאר שמדובר בצנובר של אורן ירושלים. אולם פרופ' ר' יהודה פליקס ז"ל, מציע שמדובר במין אורן הצנובר (בעבר הוא נקרא אורן הסלע), שממנו מפיקים את הצנוברים המפורסמים. לדעתנו זיהוי בנות שוח בתור אורן ירושלים נכון יותר ומתאים להגדרתן – 'קלין שבדמאי'.

סיבת הדבר היא כי פירות אלו הם אכן קטנים ובלתי חשובים מתאימה להסברו של הר"ש וגם להסברו של הרמב"ם, שטוען שמדובר בצמח הגדל על פי רוב הפקר. בנוגע לשנה השלישית, באתר צמח השדה כותב מיכה לבנה על שני מיני האורנים, אורן ירושלים ואורן הצנובר, את אותו המשפט: 'הזרעים מבשילים רק בשנה השלישית מאז ההאבקה'. מסיבות שונות נראה שיש להעדיף את זיהוי אורן ירושלים בתור בנות שוח ולא את אורן הצנובר. הקושיות על אורן הצנובר: א. אצטרובליו נזכרו לצד בנות שוח במשנה במסכת עבודה זרה פ"א מ"א – קושיה שמביא פליקס עצמו ואינו עונה עליה. ב. רענן מציין שלאורן הצנובר אין פטוטרות, ומן המשנה במסכת עבודה זרה משמע שיש, והכוונה היא למה שנקרא בימינו 'פטוטרת' (ענפון קטן שמחבר את האצטרובל לענף). ג. נראה שאורן הצנובר אינו מתאים לפחות להגדרתו של הר"ש בעניין 'קלין שבדמאי', כיוון שמדובר בפרי שאינו חשוב, והצנובר (של אורן הגלעין) דומה שנחשב פרי חשוב.

בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב 

     

toraland whatsapp