הדלייה לצורך מעבר כיסוי ועקירת עשבים בשביעית

השאלה: א. יש לנו גפן הגדלה ליד מעקה המדרגות מחוץ לבית-הגפן גדלה מאוד מהר, האם מותר להכניס ענפיה בשמיטה בין סורגי המעקה כך שכיוון הצמיחה יעלה עם המעקה?(יש לנו בזה גם רצון חיובי אבל גם כדי למנוע הפרעה לשביל המעבר). ב. האם יש איזשהו מצב שמותר לעקור עשבים בשמיטה? ג. האם מותר לכסות האדמה בבד שחור למנוע גידול עשבים? ואם כבר יש עשבים האם מותר לשים עליהם?

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | א' חשון תשפ"ב 14:52

ב"ה

לכבוד

שחר ורטמן

שלום וברכה וכל טוב

בתשובה לשאלותיך:

א. אכן הדליה היא פעולה שבאופן עקרוני נחשבת "לאברויי" והיא אסורה. אך כאשר ההדליה מיועדת לצורך מעבר של כלים חקלאיים במטעים או מעבר של אנשים בגינה כמו במקרה שלכם היא פעולה מותרת, אף אם בפועל יש לכם הנאה מכך. אולם במקרים כאלו צריך לבצע זאת בצורה שונה מהדליה המיועדת לתועלת העץ כדי שיהיה היכר שהפעולה נעשתה לצורך מעבר וכדו' (עפ"י קטיף שביעית מהדורת תשפ"א פרק לד סעי' כד).

לכן במקרה הנידון בשאלתכם, עצם הדליית גפן על מעקה המדרגות היא כבר שינוי מהדליה רגילה, שהרי בדרך כלל מדלים ענפים על חוטים ולא בין הסורגים של מעקה המדרגות.

ב. עקירת עשבים בגינה בעייתית כיוון שהיא תולדת חרישה, ולכן מתירים אותה רק אם היא נועדה למנוע נזק מהצמחים, ורק אם אין אפשרות לרסס באותו מקום או לבצע חיתוך מעל פני הקרקע. 

ג. כיסוי עשבייה קיימת בניילון שחור או למנוע מהעשבייה לצמוח מותרת בשמיטה. כיוון שאין כאן פעולה בגוף הקרקע.


בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב 

toraland whatsapp