האם יש לחשוש להפסד פרות בקטיף מכני בפירות תשע"ו

השאלה: לכבוד הרבנים, אני מסיימת תואר שני ברובוטיקה בטכניון והתחלתי לעבוד ברובוטיקה חקלאית, במיוחד בקטיפת תפוחים. אני עוד לא מכירה טוב את ההלכות תלויות בארץ ורוצה ללמוד אותם. לפי העבודה שלי (רובוט שקוטף תפוחים באופן אוטונומי), האם תוכלו לייעץ לי בנוגע לסדר לימוד ההלכות האלה. בינתיים, יש לי כמה שאלות: הרובוט אמור לא לקלקל את התפוחים, אבל הוא עוד לא מושלם ואנחנו צריכים לעשות עוד כמה ניסיונות. האם קדושת שביעית של התפוחים היא עד תחילת סיון ה'תשע"ו בעצים או בחנויות? (הקטיפה האחרונה הייתה בכסלב/טבת) מה מותר לעשות/לנסות בזמן שהפרי בעץ (השנה, שנים הבאות)? מה עושים אם חס ושלום הפרי נופל? (השנה, שנים הבאות) מה צריך להשאיר על העץ אחרי הקטיפה? הצוות שאני עובדת איתו הוא מבקיבוץ לא דתי ואני לא אחראי הרבה דברים, אבל בע"ה אני יכלה להקדים כמה דברים בתפקידי. תודה רבה לעזרה וחודש טוב ומבורך! בברכה, אלואיז

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | ז' שבט תשע"ו 11:28

בס"ד

שלום

1. קדושת שביעית חלה על פירות שחנטו בשמיטה עד א תשרי תשע"ו. לכן תפוחים החונטים באביב ונקטפים במשך הקייץ ומכניסים אותם לבתי קירור למשך כמעט שנה מהקטיף שלהם, יש לחשוש לקדושת שבעית בשווקים עד לחודש סיוון. אך ודאי שפירות שעל העץ כל שחנט לאחר א' תשרי תשע"ו אין בו קדושת שביעית (כל הפירות שיהיהו באביב תשע"ו) ואין לחשוש אם יפלו או יפסדו.

2. כיום  נוקטים כדעה  שאין "מצוות פאה" נוהגת בימנו, משום שאין עניים שיבואו לקטוף את הפירות מן העצים במטע. לכן ניתן לקטוף את כל הפירות שעל העץ ואין צורך להשאיר עליו כמות מסויימת. 

3. אכן יש לדאוג לשאחר הקטיץ  להפריש תרומות ומעשרות מהפירות שנקטפו.


toraland whatsapp