אכילת ירקות ופירות שגודלו בשנת שמיטה

השאלה:

א. רציתי לשאול לגבי אכילת ירקות ופירות מצמחים/שיחים/שתילים שיכול להיות שטופחו, נשתלו בשנת השמיטה העומדת להסתיים. רציתי לשאול האם מותר לאכול מהם?

ב. אני אוכלת אצל חמותי שמגדלת ירקות בגינה עם הגג (באדניות או עציצים). השנה אני נמנעת בכל מיני תואנות לאכול מהסלט שהיא מכינה והמכיל עשבי תיבול (וכנראה גם בצל ירוק) שהיא מגדלת. האם להמשיך בכך גם בשנה הבאה מאחר ומקור הירקות הוא בגידול שנעשה לא כדין?
אותה בעייה קיימת גם אצל הורי המגדלים פירות בגינה שלהם- כך, למשל, אימי רוצה להכין לימון משומר מלימונים בעץ הנמצא בגינתם.

ג. מה לגבי פירות וירקות שימכרו לאחר ראש השנה, אבל לא ברור האם מקורם במקומות ששמרו על שנת שמיטה או לא. האם מותר לאכול מהם?
בכל מקרה, אולי ראוי מוסרית לקנות סחורה של חקלאים ששמרו על שנת שמיטה ולהעדיף אותה על פני זאת של חקלאים שנהגו באדמתם כמו בכל שנה.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי |

ב. לפי דברייך הירקות גודלו שלא כדין (לא הבנתי בדיוק האם יש גג או אין גג) בכל אופן אם נקבל את ההנחה שגודלו שלא כדין אין לאכול מירקות שילקטו לאחר ראש השנה עד חנוכה, לאחר מכן אין צורך להחמיר, אלא א"כ יש ירקות שנלקטו בשביעית והם ספיחים שאין להם היתר.

לגבי הלימונים המצב שונה, אם אלו פירות שהם נותנים לך, הרי שאת יכולה לאכול אותם למרות שהם עצמם לא שמרו את דיני שביעית.

ג. כבר כתבתי לעיל שעד חנוכה יש להקפיד לקנות במקומות מפוקחים, לאחר חנוכה אין צורך להקפיד אלא א"כ אלו דברים שנלקטו בשביעית (גזר, תפו"א, בצל וכו').

כתיבה וחתימה טובה
הרב יהודה הלוי עמיחי

toraland whatsapp