התשובה
שאלתך כבר מופיעה בראשונים (עיין חולין ו ע"ב ז ע"א) לעניין תרו"מ, ושם התוס' למסקנתו שאמנם הייתה הפרשה גם בחו"ל אבל התירו בתקופת הרובים ויש שמשמע מהם שכלל לא תוקנה תרו"מ בחו"ל.
על ההפרש בין חלה ותרומה נאמרו מספר נימוקים: א. חלה מסורה לכל אדם ותרומה רק לממרח תבואה. ב. חלה יש בה גם קצת מחובת הגוף, והראיה שקמח הבא מחו"ל ונתגלגל בארץ חייב בחלה, ואילו פירות הבאים מחו"ל אין חייבים בתרו"מ. על כן תקנו לגבי חלה ולא תרו"מ. (עיין מלא העומר סי' שכב ס"ק ג).
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי