רק העלים מתערבבים האם יש בדבר איסור כלאים ?

השאלה:

שלום רב יש לי מספר שאלות בעניין שתילת ירקות ותבלינים: 1. האם העלים של צמח תבלין וצמח ירק, למשל לואיזה ועגבניה, יכולים להתערבב? ואם העלים התערבבו האם מותר לאכול את הירקות שלהם? 2. האם העלים של שני מיני ירקות, למשל קישואים ועגבניה יכולים להתערבב? ואם הם התערבבו האם מותר לאכול את הירקות שלהם? 3. האם הלכות הכלאיים חלות גם על צמחי קטניות? 4. האם יש דגשים הלכתיים לגבי צמח פרי מטפס כמו אפונה ? 5. שתילה בעציץ: האם מותר לשתול מינים שונים של ירקות באותו עציץ? 6. האם יש הבדל בהלכות במקרה של זריעה או במקרה של שתילה? תודה רבה על המוכנות לעזור עמיחי לוי

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | י"ב תמוז תשע"ז 11:45

- איסור כלאי זרעים הוא הוא זריעה או גידול שני מיני זרעים יחד אך אם ישנה הרחקה הראויה בנקודת הזריעה או ביציאת הגבעול מן הקרקע, אין איסור כלאי זרעים  אף שהעלים מתערבבים זה בזה . ולכן עקרונית אין בעיה שהעלים מתערבבים. (חוץ כאשר שני המינים הם ממינים המתפשטים שיש להרחיק אך מן העלים כגון דלעת קישאים ואבטיח ).

-כאשר יש מציאות של כלאי זרעים כגון שזרעו שני מינים בסמיכות ללא הרחקה יש לעקור אחד מן המינים מ"מ הגידולים מותרים באכילה ובהנאה. לכן ניתן לאוכלם או לשתול אותם במקום אחר.

1. לענייננו  לואיזה נחשב לעץ הואיל היא גידול רב שנתי ולכן אין כלל איסור כלאי זרעים בסמיכתם לעגבניה.

2.  כפי שביארנו ערבוב רק בעלים אינו מהווה איסור כלאי זרעים , ואף אם עברו על איסור כלאים יש חובה לעקור ולא לגדל, אך המינים מותרים באכילה ובהנאה.

3. מיני קטניות חלים עליהם הלכות כלאי זרעים

4. לא

5. איסור כלאי זרעים חל גם בעציץ לא נקוב ולכן אין לזרוע שני מינים בעציץ אחד אלא אם כן ירחיק בינהם כשיעור ההרחקה הראויה הלכתית (כ15 ס"מ - טפח וחצי)

6. אין לזרוע או לשתול  שני מינים שונים בסמיכות, איסור כלאים הוא הן בזריעה והן בשתילה.

toraland whatsapp