התשובה
ב"ה
שלום וברכה
ככלל, אחזוקי איסור לא מחזקינן, ואם לא ראינו איסור מול העיניים אין סיבה לחשוש לו, אלא אם כן אנו יודעים בוודאות שהיה משהו בעייתי (מתוך ידיעה ברורה, לא סברא) ואז נחשוש לכך.
לא הבנתי משאלתך מה הסיטואציה המדוייקת, כך שזו ההגדרה העקרונית ותשליך על המציאות המדוברת. לגבי מה שיוצא מהחצר, כל עוד לא ראית שיש איסור אין לחשוש לו.
על כל פנים, גם בהנחה שהיו שם עגבניות, לא בטוח שהגפן והעניבם התקדשו ונאסרו, זאת מכיוון שכדי שהגפן תתקדש צריכים לכך כמה תנאים. 1. ששניהם יהיו בבעלות של אותו אדם. 2. שהאדם מודע לאיסור כלאי הכרם ולהשלכותיו ובכל זאת אינו מטפל בכך. 3. שהגפן והעגבניות נמצאים בשלב הצימוח שלהם- דהיינו הענבים הם לאחר החנטה, והעגבניות (הפרי) החלו לגדול.
לגבי מעשרות, כל מה שגדל בחצר פרטית הרי שהוא חייב במעשרות, גם אם הנוף יוצא החוצה מהחצר, ויש לבקש רשות מהבעלים לקטוף, גם אם זה לא תקין שהעץ יוצא מחוץ לחצר הפרטית.
בברכת התורה והארץ
דוד אייגנר
מכון התורה והארץ