התשובה
המשנה בשביעית (פ"ז מ"ג) אומרת:
אין עושים סחורה בפירות שביעית ולא בבכורות ולא בתרומות ולא בנבלות ולא בטרפות ולא בשקצים ולא ברמשים.
על דברי המשנה הביא הב"י (יו"ד סי' קיז):
כתב הרמב"ם מותר לעשות סחורה בחלב שחלבו גוי וכו'. עד סוף הסימן בפ"ח מהלכות מאכלות אסורות (הי"ז - יח) והוא בירושלמי פ"ז דשביעית (ה"א) ופרק מרובה (ב"ק פ"ז ה"ז) דגרסינן התם כל דבר שאיסורו דבר תורה אסור לעשות בו סחורה וכל דבר שאיסורו מדבריהם מותר לעשות בו סחורה: ודע דהתם פריך והרי חמור? למלאכתו הוא גדל, והרי גמל? למלאכתו הוא גדל. משמע דאין אסור לעשות סחורה באיסורי תורה אלא בדברים שהם מיוחדים למאכל אבל בדברים שאינם מיוחדים למאכל מותר, וכן כתבו התוספות בסוף פרק מרובה (פב: ד"ה לא יגדל) אהא דתנן התם לא יגדל אדם חזירין וא"ת ת"ל דאסור לעשות סחורה בכל דברים טמאים, כדתנן במסכת שביעית (פ"ז מ"ג)? ותירץ ר"ת דהיינו דוקא בדבר העומד לאכילה, אבל אם מגדלן למשוח עורות בשומנן או למוכרן לישראל שימשח בהם שרי. וכל חלב מותר למכור היכא דלא קאי לאכילה ובירושלמי נמי מפרש בהאי פירקא דסוסים וחמורים שרי לעשות בהם סחורה משום דסתמן למלאכה עכ"ל
למרות שנחלקו הראשונים האם האיסור הוא מדין תורה או מדברי חכמים (עיין ט”ז סי' קיז ס"ק א) אבל נראה שלמסקנת הדברים רק דברי אכילה הם שאסור לסחור בהם שמא יבוא לאכול מהם, גם לשיטות שהאסור מדאורייתא (עיין משל"מ מאכ"א פ"ח הט"ז).
דין זה נפסק ברמב"ם (מאכ"א פ"ח הט"ז):
וכל דבר שאסור באכילה ומותר בהנאה אף על פי שהוא מותר בהנאה אסור לעשות בו סחורה ולכוין מלאכתו בדברים אסורים חוץ מן החלב שהרי נאמר בו יעשה לכל מלאכה, לפיכך אין עושין סחורה לא בנבלות ולא בטרפות ולא בשקצים ולא ברמשים.
וכן העתיק בשו"ע (יו"ד סי' קיז סעי' א):
כל דבר שאסור מן התורה, אף על פי שמותר בהנאה, אם הוא דבר המיוחד למאכל אסור לעשות בו סחורה ... חוץ מן החלב, שהרי נאמר בו: יעשה לכל מלאכה (ויקרא ז, כד).
מכל זה עולה שאין איסור רק בדבר מאכל אבל בשעטנז שהוא איסור לבישה אין איסור סחורה. וכבר כתב כך הרמב"ם (פ"י מהל' כלאים הי"ב):
כלאי בגדים מותר לעשותם ולמכרם ואין איסור אלא ללבוש שעטנז.
אנו לומדים שמותר לסחור בשעטנז שאין הם איסורי אכילה, המסחר המותר הוא כשמוכר לנכרים וכדו' אבל אסור למכור ליהודי, בכו"א במניות אין שאלה כזאת שאין כאן מכירה פרטית אלא מסחר בלבד.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ