מליסה זוטה ולואיזה שנשתלו בטעות בכרם

השאלה: שלום כבוד הרב, שאלה בעניין כלאי הכרם: האם מותר לשתול שתילים של צמחי תה (כדוגמת מליסה, זוטה, לואיזה) מתחת לגפן? אם זה אסור וכבר עשו את זה מחוסר ידיעה, מה דין הענבים וצמחי התה? תודה רבה

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | ט' תמוז תשפ"ד 14:57
  1. ב"ה

  2. שלום וברכה וברכת ה' עליכם 

בתשובה לשאלתך 


  1. תשובה לשאלה א' - האם מותר לשתול בכרם צמחי תבלין? תחילה נשיב באופן עקרוני: צמחי תבלין חד-שנתיים או אפילו תבלינים עשבוניים רב-שנתיים, המוגדרים כירק - אסור לשתול אותם סמוך לגפנים ואף לא מתחתיה (אף אם המרחק גדול),  ואף אם שתלו בטעות יש לעקור אותם. אלא שחלק מהצמחים שהובאו בשאלתך, אינם מוגדרים כירק, כגון הזוטה, וכן ה'לואיזה' המקורי שהוא נראה כעץ גמור והוא גם רב-שנתי ולכן אינו אסור בכרם, אלא יש ירק שגם אותו מכנים בשם 'לואיזה' למרות ששמו האמיתי הוא 'עשב לימון-גראס' (לימונית).
  2. לכן מתוך הצמחים שמנית: המליסה אסורה בכרם, וכן אם הלואיזה שאתה מתכוון אליה היא 'עשב הלימון-גראס' .
  3. תשובה לשאלה ב': מה דין התוצרת: במקרה הנידון ניתן להקל באכילת התוצרת, כיוון שהזריעה נעשתה בשוגג מחוסר ידיעה,  בצירוף דעת הסוברים שירק שנשתל בכרם בזה"ז זהו ספק הלכתי אפילו כשנזרע מתוך מודעות שזה כלאים. כיוון שיש מן הראשונים המתירים לזרוע מין אחד בכרם לכתחילה שלא במפולת יד. ויש הסוברים שאיסור כלאי הכרם בזה"ז הוא מדרבנן. (עי' בהרחבה דרך אמונה כלאים פ"ז ס"ק נה, וחוקות הארץ פ"ז שם).

  4. לכן למעשה, יש לעקור את צמחי התבלין החד-שנתיים או העשבוניים אף אם רב-שנתיים כמו המליסה עשב הלימון-גראס (לימונית), אך מותר לאכול את הענבים ואת הירקות.

בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב

toraland whatsapp