כלאים בזריעה ובשתילת ירקות

השאלה: שלום מספר שאלות 1. האם כלאיים הם גם בתוך משפחת הירקות קרי (פלפל עם חציל וכו' ) או רק בית קטניות וירקות ? 2. אם כן מה המרחק שצריך להיות בין השתילים כדי למנוע כלאיים ? 3. האם יש הבדל בין שתילת זרע לבין שתיל? 4. האם זה כבר קיים האם יש איסור לקיים את זה קרי צריך לעקור? בברכה צחי

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | כ' אייר תשע"ז 9:09

שלום

1. איסור כלאים הוא אף בירקות ואין לגדל שני מיני ירקות בסמיכות זה לזה אלא יש להרחיק בין המינים. (עיין רמב"ם כלאים פ"א הלכה ח) .

2. להלן קטע מספר 'הלכות הארץ' בהוצאת המכון (עמ' 171) המסכם זאת:

שיעורי ההרחקה משתנים ע"פ סוגי הגידולים דלהלן: תבואה, ירקות, קטניות (לגבי הגדרתם, ראה לעיל פרק ד). השיעורים להלן הם עפ"י הגר"ח נאה.

ירקות – שיעורי הרחקה

-בין שני שדות ירק ממינים שונים, ששטחם המינימלי הוא 825 מ"ר (28.7 מ' X 28.7 מ' = ט' קבין),יש להניח שטח לא זרוע בגודל של 0.48 מ' X 0.48 מ' (ו' טפחים על ו' טפחים).

-בזרעי ירק בודדים, בשתי שורות של ירק או כשאחד מן השטחים קטן מ-825 מ"ר – יש להרחיק בין המינים 12 ס"מ.

- במיני הירק המתפשטים (מיני דלועין, דלעת, דלורית, מלפפון, קישוא, מלון, אבטיח) צריך להוסיף לשיעור ההרחקה של דין ירק גם את מידת ההתפשטות של מינים אלה (ד' אמות = 1.92 מ').

3. אין הבדל בין זריעת זרעי ירקות ובין שתילת שתילי ירקות.

4. אם כבר זרעו או שתלו בצורה האסורה , אין להמשיך לגדל את הערבוביה , ויש לעקור את אחד מין המינים , כך שלא יהיה ערבוביה. המין שנעקר מותר באכילה ובהנאה ולכן מותר לחזור ולשתול אותו במקום אחר.


toraland whatsapp