כלאים באדניות

השאלה:

שלום, אשמח להפניה למדריך כלאיים לאדניות, אם יש מדריך למעשה ברמה שאוכל ללמדו עם הילדים, מה טוב. אם לא, אשמח להדרכה: אני רוצה לגדל עם הילדים פרחים וירקות באדנית (אחת או יותר) על אדן החלון של חדרם. האם אין ברירה אלא לגדל סוג אחד של ירק בכל אדנית? אם האדניות סמוכות-נוגעות, האם יש בעיה? האם מותר לזרוע פרחים עם הירק? למשל- אמנון ותמר? אפשרות אחרת לפרח היא אפונה ריחנית או כובע הנזיר, אבל לצמחים אלה יש חלקים אכילים, אז אולי יש בזה בעיה? קראתי את מדריך הכלאיים באתר, אך אני מרגישה שלמקרה המסויים של אדנית אני צריכה פירוט למעשה. תודה רבה, אלישבע

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | ה' חשון תשע"ז 11:01

שלום

המכון הוציא ספר "הלכות הארץ" קיצור הלכות המצות התלויות בארץ הנוהגות בביצ ובגינה הפרטית. ובו יש גם כן מקבץ הלכות כלאי זרעים וכלול בו גם התייחסות לאדניות.


מ"מ גם באדנית שבחלון חלים דיני כלאי זרעים (יש מקרים שהוא מדאוריתא ויש מקרים שהאיסור מדרבנן)

לכן אין לזרוע יחד שני מיני האסורים משום כלאים באדנית אלא אם כן ירחיק טפח וחצי בין המינים (כ15 ס"מ)

שתי אדניות אפילו סמוכות מותר לזרוע בכל אחד מין אחר (יש כאן היכר ואין בדבר ערבוביה, ואין כאן איסור כלאים)

איסור כלאי זרעים חל רק על שני מיני מאכל אדם ,או אחד מאכל אדם ואחד מאכל בהמה. אך צמחי נוי אין כלל איסור כלאים.  ולכן מותר לזרוע מין מאכל בסמוך לצמח נוי , וכ"ש שני מיני צמחי נוי שונים.

כובע הנזיר נשתל בדרך כלל לנוי אך יש האוכלים אותו, ולכן הדבר תלוי בדעת הזורע אם דעתו למאכל הרי יש בדבר דיני כלאים ואם לא אזי הוא נחשב פרח נוי ואין בן דיני כלאים.

אפונה ריחנית  ככל הידוע לי  הוא פרח נוי ולא נאכל.



toraland whatsapp