התשובה
בס"ד כז אייר תשס"ו
שלום וברכת ד´
ראיתי את דבריך ונהנתי מאד מהדברים. אבקשך אם תוכל לשלוח אלי צלום של התעודה עצמה מכיוון שהדבר מחודש.
בדבר שאלתך אודות ברכה על יישוב הארץ הנה נאמרו בה מספר סברות מדוע אין לברכה:
א. היא הכנה לקיום מצוות התלויות בארץ, וכאשר אנו מברכים על הפרשת תרו"מ אנו מברכים על הזכות לשבת בא"י ולהפריש מפירותיה הטובים. כעין זה כתב בהגדה אור לישרים שארמי עובד אבי הוא סיפור יצא"מ מכיוון שתכלית יצאת מצרים היא הביאה לארץ ולהביא ביכורים, וכן כאן בהפרשת תרו"מ מברך על הביאה לארץ.
ב. טעם נוסף הוא לדעות שאין מצוות יישוב הארץ בזה"ז א"כ אין לברך.
ג. טעם נוסף הוא שלא ניכר בעשיית שעושה לשם מצוה, וכפי שכתב המג"א (תרצב ס"ק א) שאין מברכים על משלוח מנות כיוון שלא ניכר שעושה לשם מצוה, וא"כ יכול אדם לבוא לארץ גם ללא מצווה אלא כהנאה חיצונית (כפי שענינו רואות גויים הבאים לארץ, וד"ל) ומכיוון שכך אין לברך על המצוה שאין ניכר בה עשייה לשם מצווה.
ד. יש מי שהוסיף שמצווה תמידית אין לברך עליה, כשם שלא מברכים על אהבת הבורא להאמין באלוקות, ליראה מפניו וכן ביקור חולים, כל אלו מצוות שאין בהם הפסק וחייבים בהם כל הזמן ולכן אין לברך עליהם, א"כ גם בעניין יישוב הארץ שהיא מצוה תמידית אין חיוב לברך עליה. הבאתי מספר נימוקים מדוע אין לברך על מצוות יישוב הארץ.
דבריך נאים ומחכימים, ואחזור על בקשתי לשלוח לי את התעודה הנ"ל.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון